Skoda is volop bezig met de ontwikkeling van haar nieuwe generatie EV. Die Enyaq wordt gebouwd op het MEB-platform van de Volkswagen Group en zal in ‘tig van varianten op de markt komen. Van bescheiden tot extreem sportief.
Keuze te over
Die extreemste variant zal zelfs het RS-plaatje achterop krijgen. Technisch mag die Enyaq RS iV beroep doen op twee elektromotoren (één op elke as) waardoor hij beschikt over 302 pk en een sprint naar de honderd van 6.2 seconden. Toch weet hij dankzij de accu van 82 kWh een range van 460 kilometer voor kan leggen.
Mag het echter iets braver? Dan schuift Skoda verschillende vermogens en batterijversies naar voren. Instappen doe je met een elektromotor op de achteras die 146 pk sterk is en zijn energie haalt uit een accu van 55 kWh. Daarmee zou de instapper 340 kilometer ver moeten geraken. Daarboven staat een versie met 62 kWh (177 pk) en een range van 390 kilometer. Ga je voor de lange afstand? Dan is er nog een variant die de accu van 82 kWh koppelt aan een elektromotor op de achteras van 201 pk. Range? 500 kilometer volgens Skoda!
Broertjes in de maak
Hoewel Skoda de technische gegevens met plezier deelt, blijft het design van de Enyaq nog wel even onder doek. Of beter: afgeplakt. Hoe dan ook zal de Enyaq te boek staan als een crossover die je kan zien als het elektrisch alternatief voor de Skoda Kodiaq.
Zowel Volkswagen als Seat komen trouwens met een equivalent op de proppen. Bij VW heet die stiefbroer ID.4, bij Seat kan het wel eens de Cupra Tavascan worden. Hoe dan ook, de VW groep gaat elektrisch en Skoda gaat mee.