Geloof het of niet, maar Sono Motors bestaat al een dikke vijf jaar. In 2017 stak de constructeur voor het eerst de kop op, wanneer ze beloofden om ’s werelds eerste zonneauto voor het brede publiek te bouwen. Die zou tegen 2019 op de markt komen, maar anno 2022 zitten we er nog steeds op te wachten… Nu krijgen we echter een nieuw teken van leven, en wel in de vorm van een aangepast én productierijp model.
Modernere stijl
Die aanpassingen maken de zonneauto niet alleen productierijp, maar ook een stukje aantrekkelijker dan voorheen. Wetende dat we de Sion voor het eerst in 2017 te zien kregen, zijn een paar stilistische updates natuurlijk meer dan welkom. Daarom steekt de buitenzijde nu wat strakker in zijn koetswerk met zowel voor- als achteraan nieuwe, meer hoekige lichtunits met LED-technologie. Daarnaast vinden we andere deurgrepen in de flanken en kreeg ook de laadpoort in de neus een iets andere vorm – want je kan de auto ook nog opladen via een stekker.
Alles via aanrakingen
De binnenzijde steekt eveneens in een nieuw jasje, al blijft het resultaat wel duidelijk budgetvriendelijk. Dat merk je met name aan de ventilatiroostertjes, die we ons nog herinneren van zowat elke goedkope auto uit de jaren 2000. Verder wordt het interieur gedomineerd door een natuurlijk ogende sierstrip, en door twee flinke schermen. De formaten geeft Sono nog niet mee, maar het ene houdt zich bezig met het infotainment terwijl het andere de rol van bestuurdersdisplay op zich neemt. Naast die schermen zijn er opvallend weinig fysieke toetsen in het interieur te vinden, dus reken er maar op dat vrijwel alles Tesla-gewijs via aanrakingen bediend wordt.
Hopen op hittegolven
Het belangrijkste zit natuurlijk onderhuids – al is dat bij deze auto relatief. Net onder de oppervlakte zitten er namelijk 456 zonnecellen gemonteerd, die wekelijks genoeg stroom zouden moeten verzamelen voor gemiddeld 112 gratis kilometers. Tijdens de zonnigst denkbare week zou je zelfs 245 kilometer actieradius uit de zon moeten halen, dus we zien zijn eigenaars al hopen op hittegolven. Bij somber weer kan je de 54 kWh-accu ook nog gewoon opladen, en eens helemaal vol zou je er 305 kilometer rijbereik uit moeten halen volgens de WLTP-cyclus. Snelladen doet de Sion aan snelheden tot 75 kW, en desgewenst kan je ook bidirectioneel stroom aftappen uit de accu om er toestellen mee aan te drijven of bijvoorbeeld een elektrische fiets op te laden.
Verrassend betaalbaar
Verder verklapt Sono nog geen cijfers zover zijn productierijpe zonneauto, maar ze zeggen wel al hoeveel we ervoor zouden moeten betalen. Zo zijn ze van plan om 25.126 euro voor een Sion te vragen, exclusief BTW dan wel. Dat is eigenlijk al best weinig voor een EV, laat staan eentje met zoveel innovatieve techniek en de mogelijkheid tot gratis rijden. Volgens de Duitse start-up zijn er dan ook al heel wat klanten met een voorschot komen opdagen, want momenteel zou de teller staan op 19.000 bestellingen. De zonneauto zou vanaf volgend jaar in productie gaan, en in de loop van zeven jaar willen ze er 257.000 exemplaren van bouwen.