Het was alweer sinds 2019 geleden dat de Palexpo in Genève in het teken stond van de “Geneva International Motor Show”. Decennialang al is het autosalon van Genève het meest toonaangevende autosalon ter wereld. Uiteraard was Autoscout24 aanwezig om de sfeer op te snuiven én om te kijken welke nieuwigheden we de komende jaren kunnen verwachten.
Veel afwezigen
Wat meteen opviel is de omvang van het autosalon voor editie 2024. Het gros van de gekende automerken stuurde namelijk hun kat naar Zwitserland. Waardoor het salon er vooral eentje werd van de - veelal - Chinese challengers én Renault.
Het Franse merk is namelijk één van de weinige Europese merken die nog gelooft in autosalons. Waardoor Renault en zustermerk Dacia uitpakten met een indrukwekkende stand, met lijnrecht daartegenover merken zoals MG, BYD, Lucid en Kimera.
Frans gebakje: Renault 5 E-Tech
Renault had een goede reden om groots uit te pakken op het salon van Genève. Want met de nagelnieuwe 5 E-Tech heeft het, zonder twijfel, een nieuwe volumemodel in de elektrische line-up. Met retro-looks, een verzorgd interieur, interessante aandrijflijnen én een prijs die zal starten onder de 25.000 euro is dit nu al een topper in wording.
Renault steekt daarenboven zijn liefde voor het thuisland niet onder stoelen of banken, met een hoop knipogen in het interieur. Zo heeft de hendel van de versnellingsbak de vorm van een lippenstift en kan je die naar eigen goeddunken aanpassen. Nog wat extremer? Optioneel kan je de Renault 5 E-Tech krijgen met een rieten stokbroodhouder in het interieur. Geen mop.
Auto van het jaar: Renault Scénic!
De Fransen hadden trouwens nog reden tot feest, want op het autosalon van Genève werd de uitreiking van de Europese “Auto van het Jaar” gehouden. Het kroontje ging naar de elektrische Renault Scénic E-Tech, die daarmee in één klap kandidaten zoals de BMW 5 Reeks, Peugeot 3008, Kia EV9, Volvo EX30 en Toyota C-HR achter zich liet.
Nieuw merk: IM
Het salon van Genève was ook de doopvont voor een nieuw automerk in Europa. Dat “Intelligent Mobility” is een zustermerk van het eveneens Chinese MG en laat zich het liefst afkorten tot “IM”.
Vanaf 2025 zal IM een roedel aan elektrische sedans en SUV’s lanceren die inzetten op connectiviteit en imposante technologieën. Zo zal de L6 uitpakken met een solide state-batterij en een range van wel 800 km!
Niet enkel elektrisch: MG3 Hybrid+
Of er enkel elektrisch nieuws viel te rapen op het autosalon van Genève? Niet helemaal, want MG gaf tegengas met de MG3, een nieuwe B-segment hatchback die het op wil nemen tegen de Toyota Yaris Hybrid.
Onderhuids krijgt deze MG3 hybride een 1.5-liter viercilinder benzine die ondersteund wordt door een elektromotor. Daardoor komt het vermogen op een gezonde 194 pk te liggen, maar moet het verbruik rond de 4,4 l/100 km (100 g/km CO2) schommelen. Vanaf volgend jaar komt er ook een versie zonder hybridekracht, die het qua prijs zal opnemen tegen de Dacia Sandero.
Compleet van de pot: BYD U8
Het Chinese BYD gebruikt het autosalon van Genève om eens stevig met de spierballen te rollen. Het merk is tenslotte op een queeste om dit jaar de grootste elektrische autobouwer te worden ter wereld.
In Genève toond BYD voor het eerst op Europese bodem de Yangwang U8, een 1.200 pk sterke elektrische SUV die een benzinemotor heeft als range-extender. Daardoor pakt hij uit met een range van 1.000 km, is een sprintje in zo’n 3,6 seconden geklaard én kan hij in noodsituaties tot een halfuur blijven drijven in de zee.
Restomod: Kimera EVO38
Tot en met de vorige editie was het autosalon van Genève de plaats waar de meest exclusieve sportwagenbouwers ter wereld hun nieuw speelgoed toonden. Ferrari, pagani, Koenigsegg,... noem ze maar op! Bij de editie van 2024 moest je het echter doen met Kimera. Ki-wie?
Het Italiaanse Kimera houdt zich bezig met moderne interpretaties van klassieke Italiaanse wagens. Op het salon werd het doek getrokken van de EVO38, een vierwielaangedreven en 600 pk sterke restomod gebaseerd op de Lancia 037 Group B-rallywagen.
Verrassing van het salon: MG9
MG viert dit jaar zijn honderdste verjaardag en laat dat niet zomaar voorbij gaan. Naast elektrische cabrio Cyberster, krachtpatser MG4 XPower en budgetbewuste MG3 Hybrid+ verrasste het merk in Zwitserland met de MG9-familie.
Die familie bestaat uit een sedan (MG9) en SUV (MGS9) en wil premium klanten richting MG krijgen. Dat gaat het doen door uit te pakken met riante batterijen (90 kWh) en een interieur dat Mercedes’ Hyperscreen lijkt te hebben geleend.
Als het wat trager mag: Microlino Lite
Het Zwitserse Micro speelt op het autosalon van Genève een thuismatch. Waardoor het Zwitserse merk het niet kon laten om toch een wereldpremière voor te stellen. Al klinkt dat groter dan het is.
Zo komt er niet per se een nieuwe variant van de opvallende Microlino, wel stelt het een versie voor die de maximum snelheid terugschroeft tot 45 km/u. Afhankelijk van het land mag je daardoor achter het stuur kruipen van deze Microlino Lite vanaf 16 jaar en/of zonder rijbewijs.
Fris en goedkoop: Dacia Spring
Voor Dacia was het autosalon van Genève 2024 de uitgelezen kans om zijn complete line-up in nieuwe huisstijl voor te stellen. Het moet gezegd dat het budgetgevoel anno 2024 ver weg is bij Dacia. “Goedkoop” maakt plaats voor “avontuur”. Althans in het hoofd van het publiek.
Want ga je kijken naar de prijzen, dan blijven de producten van Dacia eigenlijk spotgoedkoop voor wat ze weten te bieden. Grootste nieuwigheid op de stand was de opgefriste Spring, die nog steeds Europa’s goedkoopste EV van het moment is.