Zonder twijfel heb je ooit al gehoord van het Goodwood Festival of Speed. Dat Britse feestje voor de automobiel kent een Amerikaanse rivaal in de Monterey Car Week, een exclusief festival waar niet enkel klassieke auto's van tientallen miljoenen staan te blinken, maar ook steeds meer fabrikanten gloednieuwe auto’s tonen. Aan nieuwigheden dit jaar geen gebrek. Kijk maar even mee!
Lamborghini Temerario
De Lamborghini Huracan kent zijn opvolger. Maak kennis met de Temerario, een auto die knijterhard breekt met zijn voorganger. Want de atmosferische V10… die wordt ingewisseld voor een 4-liter twinturbo V8 met drie elektromotoren. Goed voor 920 pk.
Dat is trouwens maar de helft van het verhaal, want die gloednieuwe V8? Die vliegt pas de begrenzer in bij 10.000 toeren per minuut. Hallucinant voor een turbomotor. In 2,7 seconden zit deze Temerario aan de honderd, om dan door te snellen tot 343 km/u. Of het toeval is dat Temerario Italiaan is voor “roekeloos”? Dat laten we in het midden…
Rimac Nevara R
We vragen ons oprecht af of iemand naar de Rimac Nevera keek en dacht: “1.914 pk uit vier elektromotoren? Saai!” Toch knaagde het bij CEO Mate Rimac om een nog extremere versie te bouwen. De Rimac Nevera R is geboren!
Deze elektrische supercar doet het nog steeds met 4 elektromotoren maar stuurt voortaan 2.107 pk naar de vier wielen. Daardoor tik je in een hallucinante 1.8 seconden de 100 km/u aan vanuit stilstand. Belangrijker nog: deze Rimac Nevera R wil zich kronen tot de absolute koning van de Nürburgring.
Maserati GT2 Stradale
Ja, dit is een Maserati MC20 met extra spoilers, pk’s, downforce en nét wat minder gewicht, maar van het Italiaanse merk zien we de zaken dan wat te simpel.
Deze GT2 Stradale (merk op hoe “MC20” ontbreekt in de naam) vertrekt van hetzelfde koolstofvezel moncoque-chassis als Maserati’s échte GT2-racewagen en krijgt een hoop goodies vanuit de racerij. Hoewel op papier dus amper sneller met zijn 640 pk (+10pk), is dit een auto gefocust op het circuit. Net zoals een Porsche 911 GT3 RS niet te vergelijken valt met een 911 Carrera, kan je deze GT2 Stradale geen MC20 noemen. Capiche?
Porsche 911 Turbo 50 Years
Over Porsche gesproken, het Duitse merk viert dit jaar de 50ste verjaardag van de 911 Turbo. Gek genoeg viert het dat niet met een nieuwe 911 Turbo facelift, maar wel met een pre-facelift die een zilveren lakkleur krijgt en wat specifieke stickers.
Da’s natuurlijk flauw van Porsche, al voelen we aan onze kleine teen dat we voor het einde van het jaar nog een nagelnieuwe 911 Turbo te zien zullen krijgen, potentieel zelfs met extra hybridekracht onder de kap. We zijn benieuwd.
Mercedes-Maybach SL 680
Mercedes’ luxedivisie Maybach heeft een nieuw model in de rangen. Voor het eerst in lange tijd is het eens geen sedan of SUV, maar wel een cabrio. Jep, de Mercedes SL heeft zijn Maybach-kuur gekregen.
Die Maybach SL sloopt de twee achterste zitplaatsen en gaat voor puur tweezits rijcomfort. Voorin huist de 4-liter twinturbo V8 vanuit een SL 63 AMG met 585 pk, al werd ‘ie opnieuw gekalibreerd om zachter en stiller door Monaco te kunnen flaneren…
BMW M5 Touring
Geloof het of niet, maar stap je tegenwoordig de BMW-dealer binnen, dan staan er maar liefst 15 volbloed M-auto’s op je te wachten, met deze nagelnieuwe M5 Touring fier voorop. Ongelijk kunnen we ‘m niet geven, want dit is misschien wel de dikste M ooit gemaakt.
Dan hebben we het niet enkel over het gigantische koffergemak, of de 727 pk sterke 4.4-liter V8 plug-inmotor, maar ook over het gewicht van net geen 2.5 ton. Is dit nog een échte M? Dat kan enkel de toekomst uitwijzen…
Acura Performance EV Concept
Acura, de luxedivisie van Honda, toont op de Monterey Car Week een vooruitblik op een nieuwe sportieve elektrische crossover van het merk. Veel meer is er niet over geweten, al droop er in de marge van deze auto nog interessant nieuws naar buiten.
Zo heeft Honda - eindelijk - kenbaar gemaakt dat er een opvolger van de NSX in de pijplijn zit. Die zal als een volstrekt elektrische coupé de markt betreden en daardoor een rivaal worden voor pakweg de Tesla Roadster.
Cadillac Opulent Velocity
Moest je de memo gemist hebben; Cadillac wil zich terug in de markt zetten als een aanbieder van exclusieve op maat gemaakte auto’s. Deze nogal pretentieus genaamde Opulent Velocity toont een blik op de toekomst van het Amerikaanse merk.
In zijn “Opulent”-stand rijdt de 2+2 coupé volledig zelf, in de “Velocity”-stand is de chauffeur zelf in controle. Misschien belangrijker: deze conceptauto toont stiekem Cadillacs designrichting voor de komende jaren.