Net zoals de GTI als het sportieve vlaggenschip wordt beschouwd van de Golf-modellen, moet de sportieve kroon op het werk van Volkswagens elektrische ID-familie de GTX worden. Tenminste: dat hoopt de marketingafdeling in Wolfsburg, dat deze nieuwe ID.4 GTX in één adem noemt met de Golf GTI, GTE en GTD.
Nu, sportief is deze Volkswagen ID.4 GTX zeker: de Duitsers vertrekken van de ID.4 met batterij van 77 kWh en elektromotor van 204 pk op de achterwielen. Daar voegen ze op de voorwielen nog een extra elektromotor aan toe, waardoor het vermogen uitkomt op 299 pk. Net als in de topversie van de nieuwe Audi Q4 E-Tron. De ID.4 GTX drijft dus de vier wielen aan en sprint naar 100 km/u in 6,2 seconden. Zijn topsnelheid is begrensd op 180 km/u.
Gek genoeg zijn de meeste dynamische aanpassingen terug te vinden in de optielijst. Het Sports-pakket legt de ophanging 15 millimeter lager en monteert een progressieve stuurinrichting, die directer reageert naarmate de stuurhoek toeneemt. Kies je voor het Sports Plus-pakket, dan monteert Volkswagen een adaptieve ophanging. Standaard staat de ID.4 GTX op 20-duimsvelgen, met exemplaren van 21 duim in de optielijst.
Sportiever jasje
De ID.4 GTX krijgt tot slot een iets ander design mee, met een sportievere voorbumper en dito achterbumper met zwarte accenten, een zwart dak en eveneens zwarte dakspoiler. GTX-logo's ontbreken natuurlijk niet, zowel op het koetswerk als in het interieur. Eveneens binnenin zorgen rode accenten voor een sportieve toets, onder meer op de zetels. De Volkswagen ID.4 GTX is bestelbaar vanaf de zomer. Definitieve prijzen volgen later, maar reken op minstens 50.000 euro.