Vijf jaar geleden debuteerde de Tivoli, SsangYongs eerste product onder de vleugels van Mahindra. Een crossover die het Zuid-Koreaanse merk liet doorbreken bij het grote publiek in Europa. Ook al teerde ‘ie op een wat ouderwetse 1.6 benzine (zonder turbo). Anno 2020 is zowel de Tivoli als het motorenpallet opgefrist. Daar komt nu ook nog een 1.2 turbobenzine bij met drie cilinders.
Op vraag van klanten
Met die driecilinder hoopt SsangYong in te spelen op de vraag van Europese klanten. Met zijn 128 pk en 230 Nm koppel vormt hij meteen ook de instapmotor. Al kan je ‘m moeilijk ingetogen noemen. Bij concurrenten moet je al vaak richting de hogere uitvoeringen gaan om hetzelfde vermogen te krijgen.
Daar mikt SsangYong dan ook op, want met de instapprijs van amper 14.999 euro prijst de Tivoli zich stevig onder succesvolle modellen zoals de Renault Captur. Al kan je ook niet anders als underdog natuurlijk.
CO2 temperen
Daarnaast heeft de driecilinder een ander belangrijk doel; de CO2-uitstoot van het merk verder doen dalen. Zo legt de 1.2 T-GDi een CO2-uitstoot van 132 g/km (NEDC 2.0) en een normverbruik van 5.7 l/100 km voor.
Is zo’n driecilinder je ding niet? Dan biedt SsangYong trouwens ook nog een 1.5 viercilinder turbobenzine met 163 pk (280 Nm) en een 1.6-liter turbodiesel met 136 pk (300 Nm) aan in de Tivoli.