De automarkt blijft in België uit een diepe put kruipen. Al is de grote klim wat afgenomen. In de eerste vier maanden van 2024 (januari - april) werden er in België 174.839 nieuwe auto’s ingeschreven. Dat is 2% meer ten opzichte van de eerste vier maanden van 2023. Welk merk momenteel aan de leiding staat? Het is, als je rondkijkt in het straatbeeld, misschien geen verrassing…
Duitsland aan kop, Zweden in het kielzog
De voorbije drie jaar was BMW hét grootste merk van België, dat blijkt uit cijfers van de Federale Overheidsdienst Mobiliteit & Vervoer en FEBIAC. Het tij lijkt alvast niet te keren. Want na de eerste vier maanden van 2024 werden er 18.243 nieuwe BMW’s ingeschreven. Dat is een stijging van nog eens 4% tegenover het jaar voordien. De rest van de top vijf wordt aangevuld met Volkswagen, Audi, Mercedes en Volvo. Kijk hieronder maar even naar de top 5:
MERK | INSCHRIJVINGEN (JAN-APR 2024) |
|
---|---|---|
1 | BMW | 18.243 ex. |
2 | VW | 15.330 ex. |
3 | Audi | 14.192 ex. |
4 | Mercedes | 12.620 ex. |
5 | Volvo | 10.933 ex. |
En Tesla?
Natuurlijk wil je ook weten hoe ieders favoriete EV-merk het doet. Je weet wel, Tesla! Had het ons tien jaar geleden gezegd en we hadden het zelf niet geloofd, maar de Amerikaanse constructeur neemt met 8.495 inschrijvingen tegenwoordig een 8ste (!) plaats in. Daarmee laat Tesla klinkende namen zoals Ford, Opel, Skoda en Peugeot achter zich. Het in eerste instantie aartsrivaal van Tesla benoemde Polestar kan niet pronken met zo’n straffe cijfers. Met “amper” 683 inschrijvingen in de eerste vier maanden van 2024 moet het genoegen nemen met een 29ste plaats.
Meer nog, de kans is meer dan reëel dat BYD tegen het einde van het jaar vlot over Polestar zal klimmen. Die Chinese nieuwkomer staat momenteel op stek 30 met 579 inschrijvingen maar de groei gaat snel. Tegenover exact dezelfde periode vorig jaar noteert BYD een groei van 261%! MG - die andere Chinese EV-producent - doet het nog nét wat beter met 1.069 exemplaren en een 26ste plaats, maar geeft wel openlijk toe dat het teleurgesteld is in de vraag van particuliere klanten met de huidige Vlaamse EV-premie. MG merkt namelijk geen extra vraag naar elektrische modellen.
Wie zijn de grote verliezers?
Enerzijds misschien wel MG, omdat het net gehoopt had gigantisch te groeien. Tegenover de eerste vier maanden van 2023 boet het echter in met -8,24%. Dat cijfer valt echter in het niets als je naar Peugeot kijkt. Hoewel het Franse merk nog een 10de stek bekleedt met 7.197 exemplaren, zijn de inschrijvingen tegenover de eerste vier maanden van 2023 met maar liefst 44% (!) teruggevallen. Ook Opel kent een soortgelijk verlies (-39,55%), net zoals Fiat (-44,49%) en Mini (-53,92%). Dat laatste merk is echter wel nét gestart met een modellenoffensief. Waardoor er tegen het einde van jaar hoogstwaarschijnlijk minder schade te noteren valt.
De procentuele winnaar na de eerste vier maanden van 2024? Dat is zonder twijfel Maxus. Met een groei van maar liefst 1.500%! In bare inschrijvingscijfers valt dat echter wel mee. Zo spreken we - ondanks dat hallucinant percentage - nog steeds over maar 16 exemplaren. Nee, dat was geen schrijffout.
Hoe zit het met de dreamcars?
Koopt de Belg eigenlijk nog decadente vierwielers? Wel, de inschrijvingscijfers leggen de waarheid bloot. Zo staat Porsche zonder blozen boven Mini, Fiat en Cupra op een 22ste stek met 1.527 inschrijvingen. Al heeft dat vooral met het Taycan-effect te maken natuurlijk. Idem voor Lotus, dat met de elektrische Eletre in de eerste vier maanden van dit jaar al 103 auto’s heeft ingeschreven. Om je een idee te geven: daar had het Britse merk vroeger meerdere jaren voor nodig!
Kijken we écht naar de exclusieve merken, dan is Ferrari de bestseller in de eerste vier maanden van dit jaar, met maar liefst 55 inschrijvingen. Italiaans neefje Maserati volgt op de voet met 44 stuks, de stier van aan de overkant (Lamborghini) neemt genoegen met 38 exemplaren. Mag het wat luxueuzer? Dan is het goed om te weten dat 36 Belgen een Bentley in ontvangst namen in de eerste maanden van dit jaar en 11 klanten overklasten met een Rolls-Royce. Hét meest exclusieve dreamcar-merk tot nog toe is McLaren met 5 exemplaren dit jaar. Nu ja, je kan ook “minst populaire dreamcar-merk” zeggen natuurlijk. Het is maar welke draai de marketingafdeling er aan geeft.