“Lancia is dood, lang leve Lancia!” Dat riepen liefhebbers van mooie Italiaanse auto’s enkele jaren geledentoen Lancia aankondigde Europa te verlaten, op de Italiaanse markt na. Met de oprichting van Stellantis, dat de merken van FCA en PSA verenigt, ziet het Italiaanse merk wellicht weer het daglicht.
Lancia = premium
Begin dit jaar werd Stellantis realiteit. Dat ontstond na de fusie tussen de Italiaans-Amerikaanse groep FCA en de Franse groep PSA, en bevat maar liefst 14 automerken: Peugeot, Citroën, DS, Opel, Vauxhall, Fiat, Alfa Romeo, Lancia, Abarth, Maserati, Chrysler, Jeep, Dodge en Ram. In een recent persbericht heeft de nieuwe groep zijn organisatiestructuur uit de doeken gedaan. Die bestaat uit zes pijlers.
De eerste bevat alleen Jeep en heet “Global SUV”. Een andere heet “Amerikaanse merken” (Dodge, Chrysler, Ram), gevolgd door “Mainstream” (Fiat, Abarth en Citroën) en “Hogere mainstream” (Peugeot, Opel en Vauxhall).
De twee laatste categorieën heten “Premium” (Alfa Romeo, DS en Lancia) en “Luxe” (Maserati). Lancia heeft dus wel degelijk een plaats in de nieuwe structuur, met Alfa Romeo als referentiemerk. We hopen dus op de terugkeer van enkele geweldige modellen van dit historische merk.