Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

still covered: Volkswagen Passat – Klaar in 2014

Volgend jaar is Passatjaar voor Volkswagen. De huidige VW Passat – een faceliftmodel – is nu drie jaar op de markt, maar het model stamt reeds uit 2005. Deze wordt een volledig nieuwe auto.

Nadat Volkswagen zijn moduleerbaar MQB-platform – zeg maar VW’s Lego – succesvol introduceerde in de Golf en diens afgeleiden, is het nu tijd om een trapje hogerop te gaan.

In plaats van nieuwe componenten te ontwerpen, wordt de Passat grotendeels samengesteld uit bestaande elementen. Dat laat VW toe om tot 100 kilogram aan gewicht te winnen. Dit moet de Passat ook zuiniger en dynamischer maken. VW wint zo ook op de ontwikkelings- en de productiekosten, al lijkt het weinig waarschijnlijk dat de consument daar veel van zal merken. We verwachten ons hoe dan ook aan minstens 25.000 euro voor een Passat.

Vermoedelijk krijgen we de nieuwe Volkswagen Passat op het Autosalon van Parijs te zien in september 2014. Alleen zijn onze fotografen er in geslaagd zowel de berline als de break (Variant) te betrappen, weliswaar nog zwaar gecamoufleerd. Wel is de vorm van de lichten duidelijk, en zien we ook klassieke halogeenkoplampen. Dat houdt in dat xenons en/of ledlichten vast op de optielijst blijven.

Meer ruimte

Ondanks hun camouflage kunnen we nu al zien dat de voorwielen van de Passat meer naar de hoeken van de auto zijn verwezen, waardoor meer binnenruimte vrijkomt. In de berline lijkt VW voor een meer hellende, coupévormige daklijn te hebben gekozen. Achteraan steekt nog een grote overhang, wat een grote koffer doet vermoeden. De Passat lijkt over zo’n 10 cm meer wielbasis te beschikken, wat meer beenruimte moet geven. Anderzijds verwachten we dat zijn totale lengte nauwelijks zal toenemen. Nu is hij 4,75 meter lang.

Vermoedelijk krijgen we eerst de berline in productie te zien volgend jaar, kort daarop gevolgd door de break. We verwachten ons dan aan de CC tegen maart 2015, in Genève. Maar we horen ook dat VW plannen heeft voor een tweedeurscabrio, om het gat dat de Eos achterliet op te vullen. Zo wordt ook meer ruimte met de Golf cabrio gecreëerd.

Klaar voor de volgende stap?

Artikel delen

Alle artikels

1 BUGATTI W16 Mistral World Record

453.9 km/u: Deze Bugatti is de snelste cabrio ter wereld

Autonieuws
BMW-iX3-2025-Neue-Klasse-Front

Exclusief: Dit is de nieuwe BMW iX3 (2025)

Autonieuws
Research

9 Gebruikte winterauto's voor minder dan 10.000 euro

Autonieuws
Ontdek meer