Nadat Volkswagen zijn moduleerbaar MQB-platform – zeg maar VW’s Lego – succesvol introduceerde in de Golf en diens afgeleiden, is het nu tijd om een trapje hogerop te gaan.
In plaats van nieuwe componenten te ontwerpen, wordt de Passat grotendeels samengesteld uit bestaande elementen. Dat laat VW toe om tot 100 kilogram aan gewicht te winnen. Dit moet de Passat ook zuiniger en dynamischer maken. VW wint zo ook op de ontwikkelings- en de productiekosten, al lijkt het weinig waarschijnlijk dat de consument daar veel van zal merken. We verwachten ons hoe dan ook aan minstens 25.000 euro voor een Passat.
Vermoedelijk krijgen we de nieuwe Volkswagen Passat op het Autosalon van Parijs te zien in september 2014. Alleen zijn onze fotografen er in geslaagd zowel de berline als de break (Variant) te betrappen, weliswaar nog zwaar gecamoufleerd. Wel is de vorm van de lichten duidelijk, en zien we ook klassieke halogeenkoplampen. Dat houdt in dat xenons en/of ledlichten vast op de optielijst blijven.
Meer ruimte
Ondanks hun camouflage kunnen we nu al zien dat de voorwielen van de Passat meer naar de hoeken van de auto zijn verwezen, waardoor meer binnenruimte vrijkomt. In de berline lijkt VW voor een meer hellende, coupévormige daklijn te hebben gekozen. Achteraan steekt nog een grote overhang, wat een grote koffer doet vermoeden. De Passat lijkt over zo’n 10 cm meer wielbasis te beschikken, wat meer beenruimte moet geven. Anderzijds verwachten we dat zijn totale lengte nauwelijks zal toenemen. Nu is hij 4,75 meter lang.
Vermoedelijk krijgen we eerst de berline in productie te zien volgend jaar, kort daarop gevolgd door de break. We verwachten ons dan aan de CC tegen maart 2015, in Genève. Maar we horen ook dat VW plannen heeft voor een tweedeurscabrio, om het gat dat de Eos achterliet op te vullen. Zo wordt ook meer ruimte met de Golf cabrio gecreëerd.