Toen de vorige generatie van de G-Klasse na een decennialange carrière op welverdiend pensioen ging, beloonde Mercedes zijn jaren trouwe dienst met twee bijzonder gekke creaties: de G 63 AMG 6x6, met drie assen en zes wielen, en de G 500 4x4². Die laatste was een soort ingekorte versie van de 6x6, met een flink hogere ophanging dankzij portaalassen en een drukgevoede V8 van 422 pk. De huidige generatie G-Klasse werd eveneens beloond met zo’n 4x4²-versie, en gebruikt daarvoor de 585 pk sterke Mercedes-AMG G 63 als basis.
1-second wow-factor
Mercedes-tuner Brabus vond dat allemaal duidelijk nog niet gek genoeg. De tuner heeft nu een volledig ‘individualisatieprogramma’ uitgewerkt voor de Mercedes-AMG G 63 4x4², dat in de eerste plaats opzien baart met zijn visuele aanpassingen, maar ook met het kolossale vermogen dat Brabus uit de V8 haalt.
Met de visuele aanpassingen mikt Brabus naar eigen zeggen op de 1-second wow-factor, dankzij koetswerkonderdelen van zijn Widestar-widebodykits. Koolstofvezel mag uiteraard ook niet ontbreken, en zie je terug op de motorkap, in het radiatorrooster, op de dakspoiler, en op de winddeflector op het dak met geïntegreerde verstralers. Matzwarte gesmede 22-duimsvelgen maken het visuele plaatje af, al laat Brabus weten nog wel de nodige dakdragers of sleeptouwen te kunnen installeren als je dat nodig vindt.
700 pk niet voldoende? Geen probleem!
Onder de motorkap doet de tuner het vermogen van de 4,0 liter grote V8 flink stijgen. In eerste instantie gaat dat naar een imposante 700 pk en 950 Nm, maar Brabus draait er zijn hand niet voor om om er nog een schepje bovenop te doen: 800 pk en 1.000 Nm is eveneens mogelijk, als je maar genoeg geld op tafel legt. Hoeveel geld precies, dat delen de Duitsers niet mee.