Terwijl Europa de regels aanscherpt waardoor een hoop sportieve auto’s verdwijnen, blijft in Japan de éne na de andere plezante sportieveling het daglicht zien. Laatste in die lijn is de Subabu BRZ Cup Car. Kijk maar even mee.
Standaard rolkooi
Ben je in Japan namelijk in de markt voor een Subaru BRZ, dan kan je zonder meerprijs het Cup Car Basic-pakket aanvinken. Daardoor kost de compacte sportwagen nog steeds maar - omgerekend - 22.500 euro, maar wordt hij wel uitgerust met een hoop upgrades waardoor de BRZ al voor een groot deel klaar is voor het circuit.
Zo komt hij standaard op petieterige 16-duims stalen velgen, omdat Subaru toch weet dat je aftermarket velgen en banden gaat steken. Een rolkooi, extra oliekoeler en deactivatie van de gordijnairbag zorgen ervoor dat je de BRZ met nét wat meer vertrouwen de pitlane uit kan rijden.
Straatlegaal
Onder de kap blijft het basisrecept behouden. Een manuele zesbak stuurt de kracht naar de achterwielen van de 2.4-liter boxermotor. Met 234 pk en 250 Nm koppel is dat een eerder bescheiden krachtbron, maar “fun” staat natuurlijk centraal bij deze BRZ.
Ga trouwens niet denken dat deze “Cup Car”-uitvoering niet meer straatlegaal is. Je mag zonder problemen de openbare weg op met deze knaap. Zaken zoals airco, achterbank en het EyeSight-veiligheidsysteem blijven zelfs aanwezig op deze BRZ. Al spreekt Subaru wel van “verminderd rij- en geluidscomfort en een moeilijkere in- en uitstap”. Nooit veranderen, Subaru! Klanten kunnen trouwens niet enkel richting de lokale trackday met deze BRZ Cup Car, Subaru heeft samen met Toyota een racekampioenschap uit de grond gestampt waar deze Cup Car het opneemt tegen een GR 86 Cup Car. Om zo een “entry level” raceklasse aan te bieden.