Subaru noemt de BRZ de sportiefste knaap die de voorbije 9 jaar het levenslicht zag bij het merk. Al vergeten ze volgens ons dan wel WRX STI. Hoe dan ook, na 9 jaar dienst mag BRZ op pensioen. En uitzwaaien doet Subaru met de BRZ Final Edition.
200 pk
Die Final Edition blijft zoals het origineel vasthouden aan het gekende recept: Compacte dimensies, laag gewicht, communicatieve motor en achterwielaandrijving. Wie dus hoopt op meer paarden voorin de BRZ is er aan voor de moeite. Want ook in deze gelimiteerde uitvoering is de 2-liter boxermotor 200 pk sterk.
Toch past Subaru de mechaniek aan. Want alle Final Editions krijgen dempers van Sachs die een stuk stugger afgesteld staan dan de reguliere exemplaren. Waardoor hij nog net iets scherper over de baan moet laveren. Schakelen, dat doe je steeds met handbak. Want de automaat is verboden in deze finale editie. Terecht…
I’m Blue...
Een speciaal modelletje? Dat krijgt natuurlijk speciale opsmuk. Niet anders bij deze Japanse coupé. Want de BRZ Final Edition wordt getooid in het iconische Subaru-blauw (WR Blue Pearl) of Crystal Black Silica. Ongeacht de buitenkleur krijg je binnenin een serieuze toef blauw op de stoelen, stiknaden en dashboard.
Afwerken doet Subaru met roodgelakte remklauwen - van Brembo - en een genummerd plaatje op het dashboard. Voor de Belux voorziet Subaru amper 15 exemplaren van de BRZ Final Edition. Prijskaartje? 39.995 euro. Prijzen voor de Subaru BRZ op Autoscout24? Die starten alvast aan zo’n 13.000 euro.