De Europese uitstootnormen slaan nog eens toe. De gloednieuwe Subaru BRZ zal immers niet meer bij ons worden ingevoerd. Vooral omdat zijn atmosferische motor de gemiddelde uitstoot van het merk alleen maar zou doen stijgen. Maar dat neemt niet weg dat we hem van ver kunnen bewonderen.
Lichte evolutie
Deze nieuwe generatie BRZ gebruikt dezelfde basis als voordien en kookt verder met hetzelfde recept: een kleine 2+2-coupé, licht, en met een boxermotor die Subaru ontwikkelde. Ook nu deelt hij zijn genen met de toekomstige Toyota GT86 (die GR86 zal heten).
De ingrediënten werden wel verbeterd. Onder de motorkap vergroot de cilinderinhoud van 2 naar 2,4 liter. Hij krijgt nog steeds geen turbo of compressor, maar wel 231 pk en 250 Nm. Dat is 15 procent meer dan voordien. Daarmee pakt Subaru de lichte ontgoocheling van de vorige generatie aan, maar stoot het de Supra met 2.0 in het Toyota-gamma niet tegen de borst.
Dynamisch
Volgens Subaru is het nieuwe chassis van de BRZ 50 procent stijver dan dat van zijn voorganger. Het merk gebruikt bovendien aluminium voor het dak, de voorvleugels en de motorkap om gewicht te besparen. In het interieur moet alles ervoor zorgen dat de chauffeur zich op het rijden concentreert, met een eenvoudig en sober dashboard. Uiteraard zijn er sportzetels voor betere zijdelingse steun.