De Japanse constructeur Subaru zweert al sinds jaar en dag bij boxermotoren en vierwielaandrijving, maar ontsnapt ook niet aan elektrische modellen. Om de kosten van de investering in elektrotechnologie te beperken, sloeg het de handen in elkaar met Toyota. Niet voor het eerst, want recent brachten beide Japanse merken de tweeling Subaru BRZ/Toyota GR 86 al op de markt, een oefening die ze een kleine tien jaar geleden al eens voordeden.
Identieke tweeling?
Nu investeerden Subaru en Toyota samen in een nieuw elektrisch platform en een elektrische SUV. Die van Toyota, de bZ4X kregen we recent te zien. Nu is het dus de beurt aan Subaru met de Solterra. Op enkele details na, zoals de bumpers en lichtblokken, ziet die er zowat identiek uit. Ook binnenin: op de logo’s na neemt de Solterra het interieur van de bZ4X integraal over. Maar of Subaru ook het One Motion Grip Control-stuurwieltje overneemt, willen de Japanners nog niet zeggen.
Een batterij, twee versies
De aandrijflijn ontwikkelden Subaru en Toyota samen, en delen beide SUV’s dus ook. De batterij van deze Solterra heeft dus een capaciteit van 71,4 kWh, en ook hier zijn er twee versies. De FWD gebruikt een elektromotor van 150 kW (204 pk) en moet op een volle batterij 530 kilometer ver geraken. De AWD gebruikt twee identieke elektromotoren voor in totaal 160 kW (218 pk) en moet 460 kilometer ver geraken. Subaru zegt wel dat het rijbereik volgens Japanse methodes wordt gemeten, dus voor concretere cijfers is het wachten tot de lancering van de Solterra midden 2022.