In eerste instantie trapte Alfa Romeo de lancering van zijn langverwachte compacte SUV af met een bescheiden hybride. Maar zoals de Italianen er meteen bij vertelden krijgt de Tonale nu ook een stekkerversie. Dit is dus de plug-inhybride Alfa Romeo Tonale Plug-in Hybrid Q4. En wie wat thuis is in de Alfa-terminologie weet daardoor meteen: deze Tonale heeft vierwielaandrijving.
Systeemvermogen van 280 pk
De Italianen kiezen daarbij voor de klassieke plug-inhybride setup: een benzinemotor die de voorwielen aandrijft in combinatie met een elektromotor die de achterwielen aandrijft. De verbrandingsmotor is een 1,3 liter grote MultiAir-viercilinder turbobenzine van 180 pk en is gekoppeld aan een zestrapsautomaat. De elektromotor op de achterwielen is 90 kW (122 pk) sterk en haalt zijn stroom uit een lithium-ionbatterij van 15,5 kWh.
Het resultaat is een systeemvermogen van 280 pk, waardoor deze Tonale Plug-in Hybrid Q4 in 6,2 seconden naar 100 km/u sprint en een topsnelheid haalt van 206 km/u. Volledig elektrisch geraakt de hybride Alfa 69 kilometer ver en haalt hij een begrensde topsnelheid van 135 km/u. De batterij zou met de boordlader van 7,4 kW in minder dan 2,5 uur weer volledig opgeladen moeten zijn. Alfa Romeo geeft een gemiddeld verbruik van 1,1 l/100 km op en een CO2-uitstoot van 26 g/km.
Prijzen
Alfa Romeo biedt deze Tonale Plug-in Hybrid Q4 aan in drie versies: een elegante Ti-versie, een sportieve Veloce-versie en een lanceringsuitvoering die Edizione Speciale heet. Die is meteen ook de minst dure in het rijtje en krijgt een catalogusprijs mee van 51.000 euro. De Ti kost op zijn beurt 53.000 euro, de Veloce 55.500 euro.