Je zou denken dat ondertussen elke massaconstructeur wel op z’n minst één elektrisch model in zijn gamma heeft staan. Toch klopt dat niet helemaal, want er zijn enkele merken die de boel halsstarrig voor zich uit hebben geschoven. Suzuki is er zo eentje. Al springen ze nu mee in tred met de e Vitara!
Een Vitara… maar dan elektrisch
De naam laat alvast weinig aan de verbeelding over. De e Vitara is een elektrische versie van de Vitara. Voor de basis gebruikt Suzuki evenwel geen bestaande versie, maar wel een gloednieuw platform dat bovenop een compleet nieuwe carrosserie krijgt. Kortom, dit is de nieuwe Vitara en op dit moment is het niet eens duidelijk of er ook nog varianten met een verbrandingsmotor zullen komen.
De e Vitara gebruikt de EVX concept als basis en zwakt het conceptuele design wat af. Het resultaat is een wereldwijde allemansvriend. De e Vitara ziet er stoer uit, maar wil niet choqueren. Wie trouwens het gevoel heeft deze auto al eens gezien te hebben; de e Vitara zal het neefje worden van de Toyota bZ2X, net zoals de Subaru Solterra dat is van de Toyota bZ4X. Volg je nog?
Ook met Allgrip!
Onder de carrosserie speelt Suzuki op veilig door relatief brave motoren te introduceren. Onderaan het gamma staat een versie die een accu van 49 kWh koppelt aan een elektromotor van 144 pk op de vooras. Een trapje hoger staat een variant met 61 kWh en een elektromotor van 174 pk.
Bovenaan het gamma staat de AllGrip-e die beschikt over twee elektromotoren. Eigenaardig genoeg is die - ondanks zijn twee elektromotoren - amper potenter dan de variant met voorwielaandrijving. Zo spreekt Suzuki over 184 pk en 300 Nm koppel. Met die cijfers (vermogen/ batterij) plaatst Suzuki zich niet meteen in de spotlight. Al zal de prijs natuurlijk veel bepalen.