Wil je als automerk geen gigantische boetes betalen in Europa, dan moet de gemiddelde CO2-uitstoot van je vloot richting de 95 g/km. Niet altijd even simpel voor een kleinere speler. Dat is dan ook het geval bij Suzuki, dat bij Toyota ging aankloppen voor hulp. Die Japanse constructeur deelde met veel plezier de RAV4 Plug-in en de Corolla Hybrid met Suzuki - in ruil voor knowhow en een financiële som. Waardoor Suzuki dus beide wagens mag gaan verkopen onder eigen S-logo. De RAV4 plug-in, die gaat bij Suzuki door het leven als de Across, nu kennen we ook de naam van de "Suzuki Corolla": Swace.
Suzota Corowace
Die Swace doet weinig moeite om zijn oorsprong te verbergen. Dit is in essentie een Toyota Corolla Touring Sports Hybrid. Het verschil zit 'm dan ook in de details. Zo zijn er uiteraard Suzuki-logo's op de voor- en achterkant maar is ook de voorbumper uniek voor de Swace. Meer nog, de voorbumper staat 'm beter dan het origineel. Of die ook een impact heeft op de CO2-uitstoot is dan weer niet geweten. Hoe dan ook, buiten de voorbumper is alles volledig Toyota. Van velgen tot Hybride-logo's op de flank. Zelfs het interieur is buiten het Suzuki-logo op het stuur integraal dat van de Toyota Corolla. Anderzijds, de fundamenten nemen van één van de meest verkochte auto's ter wereld... dat klinkt toch niet als een slechte deal?
Temeer omdat Suzuki nu plots een knijtergoede hybride in haar gamma kan parkeren. De Swace gebruikt daarvoor de 1.8-liter hybridemotor van Toyota die via een elektomotor van 72 pk en een accu van 3.6 kWh het verbruik danig naar beneden moet halen. Exacte cijfers zijn er evenwel nog niet. Nu, als de Corolla in de NEDC 2.0 cyclus een CO2-uitstoot van 76 g/km voor kan leggen, dan is het bijna een vanzelfsprekendheid dat Suzuki hetzelfde getal voor zal kunnen leggen. Een godsgeschenk voor een merk dat vooral auto's verkoopt met een CO2-uitstoot die boven de 120 g/km ligt.
En de prijs?
Omdat de Swace een bijna exacte kopie is van de Corolla Touring Sports neemt 'ie ook diens sterktes over. Denk dan aan de riante koffer van 596 liter en het TNGA-chassis onderhuids dat rijplezier predikt. Daarnaast kan Suzuki ook teren op Toyota's veiligheidsafdeling. Want de Swace beschikt over zaken zoals adaptieve cruisecontrole, verkeersbordherkenning, lane assist, dodehoekherkenning en een actieve noodrem. Hamvraag blijft de prijs die Suzuki op deze Swace zal kleven. Bij Toyota start de Corolla TS Hybrid aan 27.990 euro. Of Suzuki onder die prijs kan gaan? Je mag het hopen. Eind dit jaar zal Suzuki de verkoop van de Swace starten. Waardoor we zonder twijfel snel een prijskaartje zullen krijgen.