De nieuwe Swift mag dan wel even alle aandacht naar zich toe trekken in Suzuki-land, de kans is groot dat de Vitara hét populairste model van de Japanse constructeur blijft in onze contreien. Een facelift moet ervoor zorgen dat de verkoop ook na zijn tiende levensjaar vlotjes blijft lopen.
Robuuste snuit
Visueel injecteert Suzuki de Vitara facelift met een streepje (b̶o̶t̶o̶x̶) stoerheid. Zo vliegt het gros van de chromen accenten naar de vuilbak, krijgt de snuit een strakker lichtsignatuur en een door een dikke zwarte rand omlijste koelsleuf centraal. De voorkant oogt daardoor in één klap een stuk moderner. Langs de flank zien we nieuwe velgen en nieuwe lakkleuren. De bips, die blijft identiek en doet misschien wel wat afbreuk aan het nieuwe moderne design.
Het interieur ziet er op het eerste gezicht identiek uit, maar niets is minder waar. Wie nog eens kijkt zal zien dat het infotainment een scheut gegroeid is. Dat is voortaan 9-duim groot en herbergt Android Auto en Apple CarPlay. De rest van het interieur blijft er uit zien of het is gepend eind de jaren 90. De plastics zijn hard, de instrumentencluster analoog en de klimaatcontrole heeft zijn eigen fysieke knopjes. Futuristisch is het niet, maar zonder twijfel gaat het tot het einde der tijden mee.
Vitara “Sport”
Onderhuids heeft Suzuki er vooral werk van gemaakt om de Vitara in regelgeving te zetten met de nieuwe vereisten van Europa voor 2024. Daardoor wordt vooral de veiligheidsuitrusting stevig aangescherpt. De facelift krijgt adaptieve cruisecontrol, een rijstrookassistent, vermoeidheidsdetectie en een noodremsysteem.
Voorin morrelt Suzuki niet al te hard aan de motoren. Op de internationale markt komt de Vitara er met een 1.5-liter viercilinder “Hybrid” van 115 pk en een 1.4-liter viercilinder milde hybride met 129 pk. Die laatste motor kan je kennen vanuit de Swift Sport. Standaard gaat het vermogen naar de voorwielen, optioneel kan je AllGrip-vierwielaandrijving krijgen. Vanaf de zomer staat de vernieuwde Suzuki Vitara bij de dealer.