Inderdaad, de ‘Monte Carlo’-naam is op zich dus niks nieuws. Skoda bood dit uitrustingsniveau al elf jaar geleden voor het eerst aan op zijn Fabia van toen, en later prijkte het opschrift ook achterop de Citigo, de Rapid en zelfs de Yeti-crossover. Ook vandaag vinden we nog dergelijke Monte Carlo’s terug in het gamma, en wel bij de Scala en de Kamiq.
Een RS? Toch niet…
Wat die modellen ons stuk voor stuk leren, is dat we ons bij deze designschetsen van de nieuwe Fabia Monte Carlo alvast geen krachtige RS-achtige moeten inbeelden. Het uitrustingsniveau beperkt zich doorgaans tot uiterlijke aanpassingen, en dat is precies waarmee deze teaserafbeeldingen willen uitpakken. Zo vallen meteen de grotere velgen uit de tekening op, lijkt de Fabia als Monte Carlo daarnaast een zwarte splitter onder zijn bumper mee te krijgen en zijn ook de grille en het dakpaneel in het zwart gespoten.
Fabia kleurt rood-zwart
Ook in het interieur wordt meer ingezet op sportieve accenten. Zo laat de Monte Carlo het minimalistische tweespaaksstuur achterwege voor een sportiever exemplaar met drie spaken, worden het dashboard, de middenconsole en de deurgrepen voorzien van felrode accenten en wordt die kleur volgens Skoda afgewisseld met zwarte panelen en hier en daar een streepje imitatiecarbon. Bovendien spreekt de beschrijving ook over sportievere stoelen met geïntegreerde hoofdsteunen, zoals je ze wel vaker in sportieve modellen tegenkomt.
En de motoren?
Onderhuids hoeven we dan weer niet op grote verrassingen te rekenen. De Fabia is sinds zijn lancering een aantal maanden geleden enkel met een 1.0-liter driecilindermotortje te verkrijgen, en dat hoest ofwel 95 ofwel 110 pk op. De kans zit er dus wel in dat je op de Monte Carlo enkel het sterkste versie zal meekrijgen, maar vermoedelijk krijgt dit uitrustingsniveau er geen specifieke motor bij. We hadden anders graag de koppelrijke 1.5-liter benzinemotor zien verschijnen in de Fabia, maar die is er ook nooit gekomen voor de technisch identieke Volkswagen Polo R-Line, Seat Ibiza FR of zelfs de Audi A1 S-Line.