De Tesla Cybertruck is nu al één van de meest controversiële auto’s van de voorbije decennia. Toch blijkt het ook een hit in thuisland Amerika. Zo is hij al uitgegroeid tot de best verkopende elektrische pick-up en was hij in het derde kwartaal van 2024 de derde best verkopende EV tout court, achter de Tesla Model Y en Tesla Model 3.
Niet je buurmans Cybertruck
Wanneer een voertuig goed verkoopt, bestaat de vrees dat je buurman ook dezelfde auto op de oprit heeft staan. In het geval van de Cybertruck is dat nog des te groter, omdat élk exemplaar standaard in naakt aluminium wordt geleverd. Hoe kan je dan het verschil maken in het straatbeeld? Geen probleem, tuner Waido heeft de oplossing: een widebodykit voor de Cybertruck.
Die kit bestaat uit ABS-wielbogen, voor- en achterbumper en zorgt ervoor dat de Cybertruck nog een stevige 15 cm breder wordt. De voorbumper geeft de Cybertruck dan weer een meer uitgesproken gezicht, terwijl je achteraan een indrukwekkende diffuser onderaan krijgt. Ben je dan nog niet content? Dan kan je ook nog terecht bij Waibo voor een bredere sideskirt en een spoiler voor op de laadklep van het pick-upbed. Bestel je alle onderdelen, dan zal je zo’n 9.000 euro kwijt zijn voor de complete kit.
Aan de neus van Europa voorbij
Ondertussen vraag je je misschien af wanneer de Cybertruck naar Europa komt. Wel, die kans wordt met de dag kleiner. Zo lijkt Tesla op dit moment geen intenties te hebben om een EU-spec Cybertruck te bouwen en ook de grijze import krijgt weerwerk van de Europese Unie. Verschillende drukkingsgroepen willen namelijk een achterpoortje sluiten dat Amerikaanse pick-ups een Europese gelijkvormigheidsattest geeft door een homologatie via een lidstaat. Zo staat Tsjechië er om bekend vrij snel attesten uit te delen.
Volgens verschillende veiligheidsexperts is het dan ook duidelijk: de Tesla Cybertruck kan in zijn huidige vorm nooit een Europese homologatie krijgen. Daarvoor is de vorm van de carrosserie te scherp voor Europese veiligheidsregels. Eén expert spreekt zelfs koeltjes over een “rijdend mes voor zwakke weggebruikers”. Gezien het gewicht van +3 ton zouden wij eerder van een rijdende sloophamer spreken…