Het rommelde vorig jaar in autoland, en ook nog geen klein beetje. Zo worstelden een aantal van de grootste namen in de sector om de eindjes aan elkaar te knopen, kijk maar naar Volkswagen, Ford, Stellantis en Nissan… Maar hoe is het gesteld met de grootste naam in EV-land: Tesla?
“Overgangsjaar”
Wel, op het eerste gezicht niet zo goed. Tesla heeft namelijk zijn cijfers voor het jaar 2024 gedeeld en daaruit blijkt dat het merk alles samen 1.773.443 auto’s gebouwd en 1.789.226 auto’s geleverd heeft. In 2023 eindigden diezelfde tellers nog op 1.845.985 bouwde auto’s en 1.808.581 geleverde auto’s. Bij de effectieve leveringen gaat het dus slechts om iets meer dan een procent verlies, maar toch is dit opmerkelijk voor Tesla. Dat merk tekende al vrijwel elk jaar sinds zijn ontstaan een stijging op, met uitzondering van 2011 — maar toen stond Tesla nog in zijn kinderschoenen.
Moeten we ons dan zorgen gaan maken over wat voorheen altijd een rijzende ster leek in de autosector? Wel, dat nu ook niet. Zo had Tesla-topman Elon Musk al begin 2024 voorspeld dat hun cijfers voor dat jaar lager zouden uitkomen en de reden is simpel: het merk zit in een overgang. Zo komt er in 2025 een facelift voor de Model Y en hoewel dat ook afgelopen jaar nog steeds de populairste EV ter wereld was, zitten heel wat geïnteresseerden daar ongetwijfeld op te wachten. Bovendien spreekt Tesla al even over de komst van een goedkoper model en ook die komt mogelijks dit jaar op de markt… Dus de cijfers van 2025 beloven weer beter te worden.