‘t Is gebeurd, Tesla was in 2023 ‘s werelds grootste EV-merk. Verbaast dat echter nog? Want hoewel een relatief jong automerk, vind je op elke hoek van de straat wel een Tesla. Met dank aan bestsellers Model 3 en Model Y. Die eerste ging vorig jaar onder het mes, dit jaar volgt de Model Y.
Wanneer?
Volgens ingewijden zal er vanaf de zomer een opgefriste Model Y van de band rollen in de gigafabriek in China waar momenteel ook de Model 3 facelift van de band rolt. Dat klinkt niet helemaal onlogisch, gezien de voorbije vakantieperiode de band er een week werd stilgelegd om de nodige aanpassingen te doen voor de nieuwe onderdelen. Wat dit wil zeggen voor de Gigafabriek in Duitsland is momenteel niet helemaal duidelijk. Daar worden namelijk de Model Y’s voor Europa gebouwd. De kans is reëel dat we een tijdlang Chinese Tesla’s krijgen terwijl de Europese fabriek in gereedheid wordt gebracht.
Hoe gaat ‘ie er uit zien?
Vanaf zijn lancering was de Model Y een Model 3 die wat werd opgeblazen met een fietspomp. Geen mop. Zo worden koplampen, motorkap, achterlichten en dashboard met elkaar gedeeld. Ga er dus ook maar van uit dat de updates aan de “Model 3 Highland” richting de Model Y facelift komen. Hierboven kan je alvast een impressie zien. Waar we wel van uitgaan is dat de Model Y vanaf zijn facelift ook een infotainmentdisplay achterin krijgt. Kwestie van je kinderen koest te houden op weg naar het zuiden van Frankrijk.
Zijn er ook veranderingen onder de kap?
Bij de Model 3 facelift zijn die wijzigingen alvast subtiel. Er is een betere isolatie, subtiel aangepaste ophanging en een betere demping. Wie hoopt op compleet nieuwe aandrijflijnen en batterijen is er echter aan voor de moeite. Althans voor de “Standard Range” en “Longe Range”. De “Performance” zou een stuk heftiger worden. Nu goed, Tesla is niet vies om doorheen het jaar onderhuidse updates door te voeren - zelfs “Over The Air”. Dus die hangen niet per se vast aan een facelift van de auto.