Noem hem niet langer ‘Standard Range’ of ‘Standard Range Plus’: de nieuwe basisversie van de Tesla Model Y. Jawel, net als de technisch verwante Model 3 voegt de Californische constructeur nu een instapversie toe aan het gamma van zijn Model Y. Mooi meegenomen: de vanafprijs van het Model Y-gamma maakt daardoor een flinke duik.
Alleen achterwielaandrijving
Officieel heet die nieuwe basisversie gewoon ‘Model Y’, al noemen ze hem ook wel eens ‘Model Y Rear Wheel Drive’. Daarmee is meteen het grootste technische verschil met de andere Model Y-modellen duidelijk: de basisversie houdt er slechts één elektromotor op na, die de achterwielen aandrijft. Op een volle batterijlading hoopt deze Tesla Model Y Rear Wheel Drive 455 kilometer ver te geraken.
Hoe groot de batterij precies is, daar hebben we traditiegetrouw het raden naar bij Tesla. De Californische constructeur maakt er een punt van geen cijfers op te geven voor vermogen of batterijcapaciteit. Wellicht krijgt deze Model Y RWD dezelfde aandrijflijn als de achterwielaangedreven basisversie van de Model 3, waarvan wordt aangenomen dat diens elektromotor om en bij de 280 pk produceert en de batterij een capaciteit van 60 kWh heeft.
Prijsduik
Tesla vertelt wel dat deze Model Y RWD in 6,9 seconden naar 100 km/u sprint, en een iets lager snellaadvermogen heeft dan de andere Model Y-varianten: 170 kW in plaats van 250 kW. De vanafprijs van een Model Y komt met deze nieuwe basisversie een flink stuk lager te liggen: 49.990 euro in plaats van 65.990 euro voor de Model Y Long Range. Dat moet de prijsconcurrentie met onder meer de Audi Q4 E-Tron en Skoda Enyaq iV aanscherpen. De eerste exemplaren van de Tesla Model Y RWD rollen in de Chinese Tesla-fabriek van Shanghai van de band en worden in december bij ons verwacht.