First things first: pas vanaf 2027 is Tesla van plan om de productie op te starten van deze Robotaxi, waardoor we - net zoals met de Cybertruck - gestart zijn aan een lange plaagcampagne. Maar de verwachtingen zijn hoog…
De zelfrijdende Tesla
Als je Tesla wat volgt, weet je dat de autobouwer niet zijn sporen na wil laten in de geschiedenis door de elektrische aandrijflijn te normaliseren. Nee, Tesla wil autobezit revolutioneren. Door te focussen op zelfrijdende technologie. Deze Robotaxi moet duidelijk maken dat CEO Elon Musk zijn inzet in de tech verdubbelt.
Zo had Musk een kleinere Tesla hatchback voor kunnen stellen met een prijs onder de 30.000 euro met stuur en pedalen. Echter deed het dat niet. Want die betaalbare Tesla? Dat wordt een 100% autonome tweezitter zonder stuur en pedalen. Het wordt de auto die werknemers van punt A naar B brengt en dan vanaf punt B iemand anders naar punt C brengt. Al kan je volgens Musk ook privé deze auto kopen.
Hoe realistisch is dit?
De vraag is natuurlijk hoe realistisch zo’n zelfrijdende auto is. Wel, op dit moment is dat in het gros van de wereld een uitgemaakte zaak. Echter, Tesla verzamelt miljoenen km’s aan data via alle modellen van het merk die uitgerust zijn met het FSD-systeem (Ful Self Driving). Daarenboven is een lancering nog een jaartje of 4 van ons verwijderd. Het is niet ondenkbaar dat bepaalde steden binnen 4 jaar plaatsen voorzien waar zo’n zelfrijdende auto zijn ding kan doen. Denk dan echter niet aan Brussel of Parijs, maar wel aan plaatsen in China of in de VS.
Tesla is trouwens niet de enige die naarstig werkt aan een autonome auto. Ook Rimac (van dé elektrische supercar van het moment) heeft laten weten dat hun volgende auto een betaalbaar zelfrijdend voertuig moet worden. Merken zoals Hyundai en Volkswagen gaan nog een stap verder en zijn volop bezig met het bouwen van drone-taxi’s die personen kunnen vervoeren. “The Jetsons” lijkt stilaan dichterbij dan gedacht…