We schreven het recent nog: geen betere manier voor sportwagen- en luxemerken om geld in het laatje te brengen dan een SUV. Sinds Volvo-eigenaar Geely ook de Britse sportwagenconstructeur Lotus onder zijn vleugels nam, stond zo’n SUV dan ook hoog op het prioriteitenlijstje. En kijk: nu is de Lotus Eletre klaar.
600 pk en 600 kilometer
Wat Lotus-oprichter en de aanhanger van de “light makes right”-filosofie Colin Chapman van de Elektre zou denken, zullen we nooit weten. Alleszins is de eerste Lotus-SUV volledig elektrisch en zit hij niet om vermogen verlegen. Twee elektromotoren (een op elke as) drijven samen de vier wielen aan en zorgen in totaal voor minstens 600 pk. Daardoor moet de Eletre naar 100 km/u schieten in minder dan 3 seconden en doorstomen tot een topsnelheid van 260 km/u. Voor het elektrische vermogen zorgt een batterij met capaciteit van “minstens” 100 kWh, waardoor de Eletre op een volle lading 600 kilometer ver moet geraken. Het voltage van de elektrische structuur bedraagt 800 volt, en daardoor kan deze Brit aan hoge vermogens snelladen. Lotus spreekt bijvoorbeeld over 350 kW, waardoor je in amper 20 minuten 400 kilometer rijbereik ‘bijtankt’.
Alles voor de aerodynamica
Visueel pakt deze maar liefst 5,10 meter lange SUV uit met enkele opvallende kenmerken. De wielbasis is door het elektrische platform natuurlijk lang, met korte overhangen. Omdat er onder de kap vooraan geen motor huist, kan het hele passagierscompartiment wat meer naar voren en knipoogt de Eletre naar ander recent Lotus-materiaal als de Emira en Evija. Daarnaast zorgen enkele luchtsleuven voor luchtgeleiding door de auto en dus een betere aerodynamica en betere range. Zowel vooraan als achteraan zijn de lichtblokken slank te noemen, met de intussen obligate ledstrook op de achterklep. De zijspiegels zijn vervangen door camera’s, ook hier om de luchtweerstand te verminderen.
Minimalisme troef
Binnenin kun je voor de achterbank kiezen tussen twee of drie zitplaatsen, zorgt een glazen dak voor de nodige lichtinval en zijn de zetels bekleed met een wolmix. Microvezel en gerecycleerd koolstofvezel duiken op in de rest van het interieur. Het dashboard en de middenconsole houden er een minimalistisch ontwerp op na. Het instrumentenpaneel is bijvoorbeeld amper 3 centimeter hoog, en wordt aan passagierszijde aangevuld met een identiek scherm. Het centrale infotainmentscherm van 15,1 duim plooit dan weer weg wanneer het niet nodig is.
Primeurs
Tot slot pakt de Lotus Eletre uit met nog enkele merkprimeurs: een head-updisplay met augmented reality, lidar-sensoren rondom om de SUV op termijn zo autonoom mogelijk te laten rijden, luchtvering en meesturende achterwielen voor het rijcomfort en de rijdynamiek. De eerste exemplaren van de Lotus Eletre rollen later dit jaar van de band in een gloednieuwe fabriek in China. Nog een primeur voor Lotus.