Decennialang stond het Autosalon van Genève te boek als hét Europese autosalon. Het was een plaats waar automerken groots uitpakten met nieuwe modellen en de grandeur van de champagneflessen droop. De champagne lijkt nu op, want het is onduidelijk of er ooit nog een Geneva International Motorshow op de kalender komt te staan.
Over en out
Daarmee kan editie 2019 wel eens de laatste worden. De editie die in maart van dit jaar door moest gaan werd afgelast wegens het coronavirus. Een – logische – beslissing die voor een serieuze financiële kater zorgde. Niet enkel voor de organisatie zelf maar ook voor de deelnemende partijen.
Een extra nagel in de kist van het salon, want voorafgaand aan het autosalon lieten verschillende automerken al weten niet meer deel te willen nemen. De merken die wel nog present tekenden (en vaak honderdduizenden euro’s investeren in zo'n salon) zagen hun geld verdwijnen als sneeuw voor de zon. Waardoor ze hebben laten weten dat de kans klein is dat ze in 2021 present zullen tekenen.
En Brussel?
Zonder automerken heb je natuurlijk geen autosalon… maar ook geen financiële middelen. De organisatie achter het Zwitserse salon zag eerder al af van een lening die het kon krijgen van het kanton Genève omdat het niet zeker was of het die überhaupt terug kon betalen. Daarnaast laat het nu weten dat het de gehele organisatie over wil dragen aan Palexpo, het bedrijf dat de beurshallen van het salon uitbaat.
Lees je door de lijnen door, dan is de kans piepklein dat er ooit nog een autosalon in Genève zal verschijnen. Of dit een teken aan de wand is voor andere autosalons in Europa? Niet helemaal. Zo is het niet onwaarschijnlijk dat ook het salon van Parijs en dat van Frankfurt zal vallen, dat van Brussel lijkt echter safe. Simpelweg omdat het autosalon van Brussel een koopsalon is. Binnenkort dus enkel nog het Autosalon van Brussel in West-Europa? Het zou zo wel eens kunnen.