Politiek is een moeilijk koord om op te balanceren. Niet anders in autoland. Want Audi valt onder de Volkswagen Group en binnen die groep heb je ook merken zoals Porsche, Rimac en Bentley. Stuk voor stuk ultieme luxemerken die volgens de hiërarchie boven Audi staan. Toch wil Audi ook een stukje van de luxekoek (lees: de extreem gegoede klanten).
Geen submerk, maar wel subgroep
Volgens geruchten in de wandelgangen plot Audi een familie ultra-luxe-auto’s om de meest veeleisende Audi-klanten te kunnen plezieren. Modellen zoals de Grandsphere concept en Urbansphere concept toonden al hoe die ultieme Audi’s er uit zouden kunnen zien.
De reden achter deze move valt vrij snel te verklaren, steeds meer merken stappen af van het idee van volume en springen op de kar van marge. Tenslotte: het is makkelijker 100 auto’s te verkopen met een marge van 30% dan 1.000 auto’s met een marge van 3%. Ook Mercedes heeft met Maybach tegenwoordig een luxelijn en BMW heeft Rolls-Royce als submerk.
Jaguar achterna?
Of Audi hierdoor Jaguar achterna gaat? Dat is misschien wat overdreven. Waar het Britse merk zich opnieuw uitvindt om enkel nog decadente luxemodellen met een fors prijskaartje te verkopen, zal Audi ook nog meer bereikbare auto’s gaan verkopen. Verwacht dus niet meteen dat de A3 en co uit het gamma verdwijnen. Al staat het nu al buiten kijf dat de A8 binnenkort gezelschap krijgt van een rist andere luxesloepen.