Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Touring Superleggera Berlinetta Lusso: De kracht van het ambacht

Het vergt Touring Superleggera meer dan 5.000 uren werk om een Ferrari F12 om te toveren tot de Berlinetta Lusso. Deze en enkele andere moderne creaties van Touring Superleggera zijn dit weekend te bewonderen op het Concours d’Elégance van de Zoute Grand Prix in Knokke.

De Berlinetta Lusso is niet de jongste creatie van Touring Superleggera, de prestigieuze carrozzeria uit Milaan. Sinds de Berlinetta hadden we al de Sciàdipersia, die net als de Disco Volante allemaal in Knokke te zien zijn. Maar de Berlinetta, die bespreken we graag nog eens apart. Omdat hij mooier is dan wat Ferrari op basis van dezelfde auto deed.

Touring Superleggera Berlinetta Lusso-117

Gracieus

Touring presenteerde de Berlinetta Lusso in 2015. Op basis van de Ferrari F12 toonde het deze prachtige coupé met V12-motor. Die behoudt de mechanische basis van de F12, alleen het koetswerk wijzigt. In grote lijnen was dat ook wat Ferrari deed, toen het iets later de GTC4 Lusso als opvolger van de F12 presenteerde. Geen Pininfarina-Ferrari, maar eigen werk van Ferrari’s designdepartement. We zien een veel hoekiger creatie, die op zichzelf wel indruk maakt… maar verbleekt naast de gracieuze stijl die de Berlinetta Lusso etaleert. Het was niet de bedoeling, maar Touring maakt er Ferrari wel duidelijk mee dat koetswerkbouwer een vak is.

Touring Superleggera Berlinetta Lusso-89

Disco Volante

Touring Superleggera kende een mindere periode rond de eeuwwisseling, maar lijkt intussen een nieuw elan gevonden te hebben in de productie van prestige-auto’s op kleine oplage. Superexclusief, maar de stijl kan er nog eens op de functie primeren. Iets wat een zeldzaamheid is geworden in het hedendaagse autodesign. Niet zo bij Touring, waar de Belgische designbaas Louis de Fabribeckers helemaal ‘zijn goesting’ kan doen. Dat leverde ons al de spectaculaire Disco Volante op basis van de Alfa Romeo 8C op, en recent nog de Sciàdipersia op het onderstel van de Maserati GranCoupé.

Touring Superleggera Berlinetta Lusso-99

Gesneuvelde F12

Dit is de haute couture van autodesign, zoveel wordt duidelijk wanneer we naar de Berlinetta Lusso staren. Dit is één van slechts vijf exemplaren. Bovendien kreeg de eigenaar er nog twee bijzondere items bij: het koetswerk van de Ferrari F12 donorwagen en de houten mal waarop de nieuwe carrosserie werd geboetseerd. Het is pas zo dat duidelijk wordt hoe tijdsintensief dit proces wel is, en waarom er aan dergelijke auto’s prijskaartjes hangen van 500.000 euro tot 800.000 euro. Net als bij de 8C kan je het alleen maar jammer vinden dat hier een Ferrari F12 sneuvelt. De F12 is ook nu nog een bijzonder knappe GT, naar een design van Pininfarina. Knappe, strakke vormen die nog geen dag verouderd lijken. Hier is hij verworden tot een decoratief element. Om de transformatie te voltrekken, is de F12 kapot geknipt. Omwille van de homologatie blijven de lichten vooraan en achteraan en de voorruit behouden in de Berlinetta Lusso. Maar al de rest is om weg te gooien, of om je living te hangen indien je daar plaats voor hebt.

Touring Superleggera Berlinetta Lusso-52

Aluminium

Een oefening als deze valt of staat met het resultaat, dat natuurlijk knapper moet zijn dan het origineel. De houten mal is gebruikt om het design op ware grootte te evalueren. Ze vertoont nog sporen van oplossingen die de Fabribeckers uitprobeerde. Zo staan er nog notities op het kofferdeksel om te zien tot waar de koffer ideaal best komt. Aan de zijruit achteraan zijn verschillende opties met tape uitgeprobeerd. Een uniek document, om meer dan één reden. Dit is één van de laatste producten van Touring Superleggera waar aluminium de bovenhand haalt op carbon voor het koetswerk. Dat aluminium is op deze mal gevormd en gepast tot de perfectie bereikt is. Louis de Fabribeckers vertelt graag grappend hoe hij tot op de laatste minuut wijzigingen aan het design probeerde door te duwen, maar dat wordt onmogelijk met een carbon koetswerk. De Belg liet zich voor deze Berlinetta Lusso leiden door onder meer de Ferrari 166MM van Gianni Agnelli uit de jaren ’50, iets wat je vooral ziet in het ronde radiatorrooster. De klassieke Italiaanse coupédefinities komen er ook mooi naar voor, met de lange motorkap voor de V12, de kleine cabine en de mooie, ronde koffer. Die laatste vormt een groot contrast met de shooting brake-aanpak in de GTC4 Lusso van Ferrari zelf.

Touring Superleggera Berlinetta Lusso-75

Binnen 20 jaar

Natuurlijk, Ferrari moet vooruit. Maar het is toch vooral een verademing dat er nog initiatieven als Touring mogelijk zijn, waar de klassieke coupé in al zijn tijdloze schoonheid op het voorplan mag. Het is moeilijk in te schatten hoe resoluut moderne voorbeelden als de Porsche Taycan of de Lexus LC zullen verouderen, maar we zijn er zeker van dat binnen twintig jaar de monden nog even hard openvallen wanneer de Berlinetta Lusso voorbijrijdt als vandaag. Ga hem vooral zelf bewonderen dit weekend op het Concours d’Elégance in Knokke.

Touring Superleggera Berlinetta Lusso-26-kopie

Klaar voor de volgende stap?

Artikel delen

Alle artikels

Dongfeng-Box-Belgie-2024 01

Elektrische Dongfeng Box is Mini-rivaal voor 22.400 euro

Autonieuws
Porsche-Taycan-GTS-01

Opgefrist: Porsche Taycan GTS wil je hebben, Taycan 4 moet je hebben! (2024)

Autonieuws
Research-Intro

We kopen steeds vaker een jonge tweedehands (en elektrisch)

Autonieuws
Ontdek meer