De kleine en betaalbare stadsauto staat al jaren onder druk. Kleinere winstmarges, strengere veiligheidsnormen en dus hogere basisprijzen en investeringen in elektrificatie zorgen ervoor dat meer en meer merken de A-segmenter vaarwel zeggen. Het trio Volkswagen Up, Seat Mii en Skoda Citigo krijgt geen opvolging, ook voor de Citroën C1 en Peugeot 107 zijn er geen toekomstplannen meer.
Naams- en identiteitsverandering
Toyota blijft wel nog geloven in een toekomst voor zijn kleine Aygo. Die toekomst ziet er weliswaar iets anders uit: begin november wordt het doek van de stads-Japanner gehaald. Vanaf dan spreken we over de Aygo X, zo laat Toyota nu weten, waarbij de ‘X’ staat voor ‘cross’. De Japanners beproeven hun geluk in het A-segment dus voortaan met een crossover, die beter in de markt moet liggen dan een klassieke stadsauto.
Yaris-basis
Meer details over deze nieuwe Aygo X wil Toyota nog niet kwijt. Behalve dat hij op het GA-B-platform van de Toyota New Global Architecture staat, codetaal voor het platform van de Yaris en de Yaris Cross. Dat zijn alvast mooie adelbrieven die deze nieuwe A-segmenter voor kan leggen.