Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Toyota bZ4X: elektrische SUV met bizar stuur en zonnepanelen (2021)

Toyota rijdt zijn eerste elektrische SUV voor. De bZ4X moet op een volle batterij meer dan 450 kilometer ver geraken.

Alsof er bij de Japanners een kat over het toetsenbord gelopen is: de nieuwe elektrische Toyota heet bZ4X. Een deel van die naam staat voor beyond zero, waarmee de Japanners op termijn niet alleen naar een nuluitstoot willen, maar ook hun visie op mobiliteit verder willen uitdenken. In de tussentijd moeten we het wel nog gewoon doen met een elektrische SUV die wil meestrijden in het segment van de Volkswagen ID.4 en Skoda Enyaq iV.

AS24 Toyota bZ4X 2021 rijdend voor

Subaru Solterra

De bZ4X staat op een nieuw elektrisch platform dat Toyota samen met Subaru ontwikkelde. Binnenkort komt Subaru ook met zijn versie van de bZ4X, die de naam Solterra meekrijgt en die technisch en visueel sterk verwant zal zijn. Het ontwerp is naar Japanse traditie behoorlijk expressief, met een voorkant die op termijn op meer Toyota-modellen moet opduiken. Vergeleken met de RAV4 is deze bZ4X een goeie 8 centimeter lager, maar beschikt hij wel over een 16 centimeter langere wielbasis.

AS24 Toyota bZ4X 2021 interieur

Hallo Tesla?

Binnenin pakt Toyota uit met hetzelfde stuur als op de conceptversie. En daarvoor heeft het goed naar Tesla en zijn Yoke gekeken, want ook de Japanners knippen boven- en onderkant van het stuurwiel. De bZ4X is immers de eerste Toyota met een steer-by-wire-stuur, dus zonder mechanische link tussen stuur en voorwielen. Dat krijgt de naam One Motion Grip, maar wordt pas later in Europa geïntroduceerd. Voor de rest kiest Toyota voor een relatief laag dashboard met centraal infotainmentscherm, en een digitaal instrumentendisplay van 7 duim dat op zijn Peugeots wat hoger in het blikveld van de chauffeur staat.

AS24 Toyota bZ4X 2021 one motion grip

Voor- of vierwielaandrijving

Toyota plant twee motorversies voor deze nieuwe bZ4X. De voorwielaangedreven versie krijgt een elektromotor van 150 kW (204 pk) en 265 Nm op de vooras. De vierwielaangedreven versie, die eveneens samen met Subaru werd ontwikkeld, gebruikt een elektromotor van 80 kW (109 pk) op elke as. In totaal zijn ze goed voor 218 pk en 336 Nm. De batterij heeft een capaciteit van 71,4 kWh en moet deze Toyota bZ4X op een volle lading meer dan 450 kilometer ver brengen. Snelladen kan aan 150 kW (om de batterij in 30 minuten tot 80 procent bij te laden), eind 2022 volgt er een boordlader van 11 kW. In de optielijst kun je tot slot nog een zonnepaneel voor het dak aanvinken, om het rijbereik al rijdend een (beperkt) beetje bij te laden.

Klaar voor de volgende stap?

Artikel delen

Alle artikels

Dongfeng-Box-Belgie-2024 01

Elektrische Dongfeng Box is Mini-rivaal voor 22.400 euro

Autonieuws
Porsche-Taycan-GTS-01

Opgefrist: Porsche Taycan GTS wil je hebben, Taycan 4 moet je hebben! (2024)

Autonieuws
Research-Intro

We kopen steeds vaker een jonge tweedehands (en elektrisch)

Autonieuws
Ontdek meer