Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Toyota Corolla: opfrisbeurt en meer vermogen

De Toyota Corolla is toe aan een facelift. Die verandert niets fundamenteels, maar voegt wat designwijzigingen toe en geeft de hybride aandrijflijnen meer vermogen.

Een van de meest gebezigde clichés in de autosector is never change a winning team. Toyota mag dat cliché met recht en reden toepassen, want de huidige generatie van de Corolla is een schot in de roos. Of het nu als vijfdeurs, als breakversie Touring Sports of als klassieke berline is: hij doet zijn banale voorganger vergeten. Hoe heette die ook alweer? Juist ja, de Auris.

Toyota Corolla (2022) statisch, vooraanzicht

Zoek de verschillen

De Corolla is intussen zowat halverwege zijn carrière gekomen, en dus dringt een facelift zich op. Visueel heeft die niet veel om het lijf – dat winnende team niet veranderen, weet je nog? - en dus blijven de wijzigingen aan de buitenkant hoofdzakelijk beperkt tot een opgefrist radiatorrooster en aangepast ontwerp rond de mistlichten. Er zijn nieuwe koetswerkkleuren en velgdesigns, en de hogere Corolla-uitvoeringen krijgen ook nog nieuwe ledkoplampen. De GR Sport-aankleding gaat tot slot wat meer shoppen in de onderdelencatalogus van Gazoo Racing.

Toyota Corolla (2022) statisch, achteraanzicht

Nieuw infotainment

Binnenin mag het iets meer zijn: daar introduceren de Japanners nieuwe materialen en sierlijsten voor het dashboard en de portieren, en wordt het infotainmentsysteem nog eens geüpdatet. Dat gebruikt voortaan bijvoorbeeld een groter scherm (10,5 duim) met stembediening en nieuwe geconnecteerde diensten. Het nieuwe instrumentenpaneel (12,3 duim) vindt zijn weg naar zowat alle Corolla-uitvoeringen, op de basisversies na. De rijhulp wordt opgewaardeerd, met onder meer een melding als je iets of iemand op de achterbank vergeet, en een waarschuwing als je het portier wil openen terwijl er een auto of fietser aankomt.

Toyota Corolla (2022) interieur

Krachtiger en (iets) zuiniger

Tot slot ontsnappen ook de hybride aandrijflijnen niet aan een update. De hybride 1.8 produceert nu 140 pk, heeft daardoor 1,7 seconden minder nodig om tot 100 km/u te sprinten (nu 9,2 seconden), maar behoudt zijn CO2-uitstoot van 102 g/km. De krachtigste motor is nog steeds de hybride 2.0, die nu 196 pk produceert. Hij haalt voortaan 100 km/u in 7,5 seconden en ziet zijn CO2-uitstoot iets afnemen, tot 107 g/km. De vernieuwde Toyota Corolla wordt in het eerste kwartaal van 2023 in de showrooms verwacht.

Klaar voor de volgende stap?

Artikel delen

Alle artikels

Audi-Q6-Offroad-Concept 01

Audi wil deze Q6 e-tron Offroad in productie nemen

Autonieuws
Alfa-ROmeo

Alfa Romeo verandert van gedachten: Verbrandingsmotoren blijven

Autonieuws
A-Research-INTRO

Deze nieuwe auto’s koop je voor minder dan 20.000 euro (2025)

Autonieuws
Ontdek meer