De Japanners zijn altijd al koele minnaars geweest van elektrische auto’s. Nissan was bij ons dan wel een van de pioniers met de Leaf, maar bij Mazda en Honda hebben we bijvoorbeeld lang moeten wachten op de MX-30 en de Honda E. Bij Suzuki is het nog steeds wachten op een eerste EV, terwijl Subaru en Toyota vorige maand pas hun eerste creatie aan de wereld toonden, de Solterra en de bZ4X.
Deadline 2035
Toyota beseft dat het een versnelling hoger moet schakelen op vlak van elektrische auto’s, maar wil dat meteen deftig doen. En dat hebben ze gedaan: tegen 2030 moeten er wereldwijd maar liefst dertig elektrische modellen bijkomen, zowel elektrische versies van bestaande modellen als gloednieuwe modellen. Dochtermerk Lexus gaat vanaf 2030 voor CO2-vrije auto’s, Toyota zelf volgt vijf jaar later.
Beyond zero
Deze week introduceerde Toyota in één klap vijftien van die dertig elektrische modellen, die zich weliswaar allemaal nog in conceptfase bevinden. De meest concrete zijn wellicht de bZ-modellen, die net als de recente bZ4X in de beyond zero-filosofie van de Japanners passen. In de eerste plaats is dat een soort coupé-SUV die wat aansluit bij het design van de populaire C-HR. Hij wordt geflankeerd door een compacte crossover die wat wegheeft van de recente Aygo X. Een zevenzits-SUV en een sedan maken het rijtje af. Drie van deze modellen moeten tegen 2025 al in de catalogus staan.
Electrified Sport
Bij Lexus zien we in de eerste plaats de RZ450e, Lexus’ eerste volledig elektrische model. De RZ450e moet eind volgend jaar al op de markt verschijnen en zal zijn fundamenten delen met de Toyota bZ4X en Subaru Solterra. Daarnaast plant Lexus nog de Electrified Sport, een sportwagen die in een dikke 2 seconden 100 km/u moet aantikken en meer dan 700 kilometer ver moet geraken, de Electrified Sedan en Electrified SUV. Die namen spreken uiteraard voor zich.