Was Europa decennialang het territorium van de kleine hatchbacks, dan sluipt ook hier steeds vaker de gigantische SUV het straatbeeld op. Toyota doet nu haar duit in het zakje door de vierde generatie Highlander naar Europa te halen. Waardoor de Japanners een antwoord hebben op pakweg de BMW X7, Hyundai Santa Fe en Kia Sorento.
Op Amerikaanse leest
De Highlander mag zich dan ook helemaal bovenaan het gamma plaatsen. Met zijn forse afmetingen (4.95 meter) zal je deze knaap dan ook niet snel vergissen met een Yaris Cross. Visueel oogt deze Highlander alvast Amerikaans. Niet gek natuurlijk, gezien de VS de hoofdmarkt is voor deze SUV.
Binnenin prijkt een knoert van een tablet op het dashboard en tekenen zeven zitplaatsen present. Waardoor Toyota plots een 7-zits-SUV in haar gamma heeft staan. Klap je de tweede en derde zitrij neer, dan krijg je 1.909 liter kwijt in deze Highlander. Of in mensentaal: je kan net geen Yaris in de koffer parkeren.
Hybride, uiteraard
Geen kleintje dus, deze Highlander. Waardoor je openlijk kunt afvragen of deze reus wel thuishoort in Toyota’s hybride-strategie. Wel, het Japanse merk heeft bewust gewacht tot generatie vier. Die rolt op het GA-K-platform dat we ook kennen van de RAV4 en Camry en beschikt daardoor over de nieuwste generatie hybride-technologie.
We spreken dan over een 2.5-liter viercilinder benzine die dankzij twee compacte elektromotoren (één op elke as) 244 pk neer weet te zetten. Belangrijker; de CO2-uitstoot zou “maar” 146 g/km bedragen en het verbruik 6.6 l/100 km. Benieuwd hoe deze SUV aan zal slaan in onze contreien.