In 2012 stelden Toyota en Subaru de GT86 en BRZ voor, twee identieke 2+2-coupés met atmosferische boxermotor, achterwielaandrijving en manuele zesbak. Sportcoupés volgens een oeroude traditie, die op een trouwe schare fans konden rekenen maar die nooit echt een waanzinnig verkoopsucces werden.
Voor de tweede generatie sloegen de Japanse merken opnieuw de handen in elkaar. Subaru stelde zijn nieuwe BRZ enkele maanden geleden voor, maar vertelde er meteen bij dat die niet meer naar Europa zou komen. De hoofdreden? Subaru is in Europa een kleinere constructeur die amper over hybridetechnologie beschikt. Daardoor zou de komst van een nieuwe atmosferische sportwagen boekhoudkundig minder makkelijk te compenseren zijn in het licht van de strengere Europese uitstootnormen.
Wel naar Europa
Toyota kan dat met zijn hybrideaanbod gelukkig wel makkelijker, en dus komt zijn versie van de tweede generatie “Toyobaru” wel naar Europa. Hij rijdt voortaan met de kleuren van Gazoo Racing en krijgt dus een lichtjes andere naam: GR 86, om mooi in het rijtje te passen bij de GR Supra en GR Yaris. Voor de rest is deze Toyota GR 86 identiek aan de nieuwe Subaru BRZ.
Dat betekent dat ook hij de nieuwe, atmosferische 2.4-viercilinder boxermotor onder de kap krijgt. Toyota geeft nog geen specificaties op, maar in de Subaru is hij goed voor 231 pk en 250 Nm. Ook nu is er weer een manuele zesbak van de partij, en garanderen de Japanners een laag zwaartepunt. De stijfheid is toegenomen om een scherper rijgedrag te garanderen.