Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Toyota GT86 wijzigt van naam, niet van karakter (2021)

Toyota heeft zijn versie van de “Toyobaru” voorgesteld. De tweelingbroer van de Subaru BRZ gaat geheel volgens de nieuwe huisstijl voortaan als GR 86 door het leven. En goed nieuws: hij komt wel naar Europa.

In 2012 stelden Toyota en Subaru de GT86 en BRZ voor, twee identieke 2+2-coupés met atmosferische boxermotor, achterwielaandrijving en manuele zesbak. Sportcoupés volgens een oeroude traditie, die op een trouwe schare fans konden rekenen maar die nooit echt een waanzinnig verkoopsucces werden.

AS24 Toyota bovenaanzicht

Voor de tweede generatie sloegen de Japanse merken opnieuw de handen in elkaar. Subaru stelde zijn nieuwe BRZ enkele maanden geleden voor, maar vertelde er meteen bij dat die niet meer naar Europa zou komen. De hoofdreden? Subaru is in Europa een kleinere constructeur die amper over hybridetechnologie beschikt. Daardoor zou de komst van een nieuwe atmosferische sportwagen boekhoudkundig minder makkelijk te compenseren zijn in het licht van de strengere Europese uitstootnormen.

AS24 Toyota achteraanzicht

Wel naar Europa

Toyota kan dat met zijn hybrideaanbod gelukkig wel makkelijker, en dus komt zijn versie van de tweede generatie “Toyobaru” wel naar Europa. Hij rijdt voortaan met de kleuren van Gazoo Racing en krijgt dus een lichtjes andere naam: GR 86, om mooi in het rijtje te passen bij de GR Supra en GR Yaris. Voor de rest is deze Toyota GR 86 identiek aan de nieuwe Subaru BRZ.

AS24 Toyota interieur

Dat betekent dat ook hij de nieuwe, atmosferische 2.4-viercilinder boxermotor onder de kap krijgt. Toyota geeft nog geen specificaties op, maar in de Subaru is hij goed voor 231 pk en 250 Nm. Ook nu is er weer een manuele zesbak van de partij, en garanderen de Japanners een laag zwaartepunt. De stijfheid is toegenomen om een scherper rijgedrag te garanderen.

Klaar voor de volgende stap?

Artikel delen

Alle artikels

Dongfeng-Box-Belgie-2024 01

Elektrische Dongfeng Box is Mini-rivaal voor 22.400 euro

Autonieuws
Porsche-Taycan-GTS-01

Opgefrist: Porsche Taycan GTS wil je hebben, Taycan 4 moet je hebben! (2024)

Autonieuws
Research-Intro

We kopen steeds vaker een jonge tweedehands (en elektrisch)

Autonieuws
Ontdek meer