Toyota is klaar met haar nieuwe generatie Hilux. Die moet meer dan ooit kunnen dienen als werkpaard. Toch legde het Japanse merk bij de ontwikkeling ook de focus op meer luxe én een uitgesproken styling. Want opperbaas Akio Toyoda, die wilt “no more boring cars”.
Invincible
Visueel schuift de Hilux zich vanaf deze generatie dan ook een stuk stoerder naar voren. Met dank aan een grote grille, toegeknepen koplampen met led-verlichting en expressiever vormgegeven achterlichten. Het blijft uiteraard een pick-up, waardoor de hoekige proporties de designrichting dicteren.
Helemaal stoer wordt het met de Invincible-uitvoering, de nieuwe topversies die met zijn naam knipoogt naar de “status der onverwoestaarheid” die op de Hilux kleeft. Die topversies kleedt zich aan met heftige beschermplaten op de grille, voorbumper, aan de carter, op de spatborden en aan de achterklep. Specifieke velgen met breed schoeisel maken het plaatje af.
Knoppen uber alles
Binnenin neemt de nieuwe Hilux de bouwstenen van zijn voorganger over. Daardoor krijg je op het eerste gezicht een identiek dashboard. Toch zijn er enkele verschillen waar te nemen. Zo krijg je een nieuwe instrumentencluster pal voor de neus en groeit het infotainmentscherm naar 8-duim.
Geinig detail: het schermpje in het midden valt te besturen met druk- en draaiknoppen. Omdat Toyota gelooft dat dit voor een betere bediening zorgt ongeacht de rijomstandigheden. Kijk en leer, andere autobouwers!
Body on frame
Een pickup? Die is maar zo straf als zijn mechanische componenten. Bij Toyota geloven ze in de "body on frame" voor pick-ups. Niet anders bij deze Hilux. De ingenieurs keken voor de nieuwe versie nog eens kritisch naar de ophanging en besloten schokdempers voor en achter opnieuw af te stellen en verbeterde bladveren te installeren. Die zorgen ervoor dat de Hilux soepeler over hobbels en kuilen kan rollen. De versie met vierwielaandrijving krijgt een mechanisch sper, de versie met achterwielaandrijving krijgt een elektronische functie om een sperdifferentieel na te bootsen (met het afremmen van één wiel).
Het laadvermogen van 1 ton en trekvermogen van 3.5 ton is vanaf deze nieuwe versie toepasbaar op alle vierwielaangedreven carrosserievormen. Het gaat dan over de enkele, extra en dubbel cabine. Vanaf oktober start Toyota met de verkoop van haar nieuwe Hilux in onze contreien.