Voor het tweede jaar op rij heeft Toyotal gekozen om zijn toekomstige projecten te presenteren op het Kenshiki evenement in Brussel. De naam van dit forum - dat “vooruitzien” betekent in het Japans - zegt genoeg. De grootste fabrikant ter wereld vertelt niet alleen over zijn toekomstplannen, maar maakt ook van de gelegenheid gebruik om nieuwe modellen te lanceren. Autoscout24 was aanwezig en merkte deze nieuwigheden op:
C-HR+: elektrisch,, met een twist!
De eerste en misschien wel belangrijkste van deze nieuwe modellen is de C-HR+. Voor alle duidelijkheid: dit is geen bestaande C-HR die elektromotoren kreeg. De C-HR+ is een compleet nieuwe auto die wel de bekende naam deelt. De C-segment SUV meet 4,5 meter en staat op het eTNGA-platform dat hij deelt met de bZ4X.
Naast zijn dynamische styling en opvallende voorkant beschikt de C-HR+ over verschillende aandrijfkeuzes. Er zijn batterijen van 57,7 kWh of 77 kWh en motoren van 167 of 224 pk. Er is zelfs vierwielaandrijving met 343 pk. Bovendien heeft Toyota een officiële actieradius van 600 km aangekondigd!
Nieuw snuit en groter bereik
Al deze motoren zijn ook terug te vinden in de nieuwe bZ4X. En met 'nieuw' bedoelen we natuurlijk 'opgefrist'. Toyota's eerste elektrische SUV heeft dezelfde motoren (57,7 kWh en 167 pk / 73,1 kWh 224 pk of 343 pk AWD) en een grotere actieradius. Vroeger was dit de achilleshiel van Toyota, maar de nieuwe bZ4X heeft nu een actieradius tot 573 km.
Naast het verbeteren van de aandrijflijnen heeft Toyota van de gelegenheid gebruik gemaakt om het hele dashboard van de elektrische SUV opnieuw te ontwerpen. Het oogt optisch breder en heeft standaard een groot 14-duims infotainmentscherm.
Performance en... zelf schakelen!
Toyota zet de trend van nieuwe elektrische auto's verder en presenteert ook een nieuwe sportieve variant. Waar sport is, is luxe, en waar luxe is, is Lexus! Maak kennis met de nieuwe Lexus RZ 550e F-Sport. Meer dan alleen een naam, het is een elektrische auto met 408 pk die voor een flinke dosis sensatie moet zorgen. Maar dat is nog niet alles, want de RZ is uitgerust met de 'Interactive Manual Drive', een goocheltruc waarmee je net zo kunt schakelen als in een benzineauto via pedals achter het stuur!
Lexus heeft ook een van de grootste innovaties in de autowereld geïntroduceerd: steer by wire! Op deze manier ontkoppelt de RZ het stuurwiel van de vooras, waardoor de wendbaarheid toeneemt en het stuurwiel minder beweegt.
Micromobiliteit
Tot slot, naast het praten over een toekomstige nog efficiëntere brandstofcel en zijn ongeëvenaarde overwinningen in de autosportwereld, presenteert Toyota de FR-Me Micro Mobility Concept. Dit is een compacte elektrische microcar die de concurrentie aan moet gaan met de Citroën Ami en andere soortgelijke voertuigen. Het concept werd ontwikkeld in Zaventem, België, en is een studie naar de mobiliteit van morgen.