Het was de Japanner Morizo die de start nam in de nieuwe Toyota Supra. Die naam mag u op het eerste gezicht niet veel zeggen, maar het is de schuilnaam van Akio Toyoda, jawel de grote baas van Toyota zelf. Die heeft een behoorlijk stevige passie voor rijden en racen, en is er verantwoordelijk voor dat we de afgelopen jaren wat meer leuke Toyota’s op ons bord hebben gekregen. Waarbij de samen met BMW ontwikkelde Supra – de coupé-broer van de Z4 – de jongste in de rij is.
BMW-motor
De Supra is al even te zien op de Duitse Nürburgring. Toyota schreef hem vorig jaar al in voor een VLN-race, toen nog in camouflagetenue. Dit jaar waren er ook al uitstappen onder de Gazoo Racing-vlag, maar de 24 Uren was toch zijn grote debuut. Hij is naar het GT4-reglement afgesteld, met veel standaard elementen. Zo behoudt hij de 3-liter zes-in-lijn turbomotor van BMW. In 2020 wil Toyota de Supra ook in het Japanse Super GT-kampioenschap inschrijven, dat meer vrijheden toelaat.
Het raceverloop voor de Toyota Supra was al bij al weinig spectaculair. Na een aanvaring met een snellere concurrent moest de Supra de pits opzoeken om schade te herstellen. Vervolgens reed hij naar een derde plaats in zijn klasse en een 41ste plaats in het algemene klassement.
Bijzondere dag
Akio Toyoda benadrukte nog dat zondag 23 juni een bijzondere dag was. “Het was op deze dag dat Hiromu Naruse, de belangrijkste testrijder van Toyota, om het leven kwam bij een verkeersongeval in de buurt van de Nürburgring. Hij heeft me alles geleerd wat rijden betreft.” Toyoda kreeg zijn circuittraining in 2001, het jaar nadien stopte Toyota met de Supra-productie. “Onze rijders konden toen alleen nog hun rijkunsten verfijnen door met tweedehands Supra’s te racen, op een terrein waar onze concurrenten hun nieuwste producten testten. Ik heb toen gezworen dat Supra zou terugkeren.”
Voor de fanaten: de Toyota Supra kwalificeerde zich met een snelste ronde van 9’38”030.