Toyota’s designteam heeft weer zijn best gedaan. In zijn eerste twee generaties was de Toyota Yaris een nog een lieverdje. De derde generatie was dan weer ernstiger. Nu straalt hij veel assertiviteit in, en we zien er zelfs een vleugje Supra in. De nieuwe Toyota Yaris weet ons wel te bekoren, al is het de vraag of de traditionele Yaris-klant er ook zo over denkt.
Kleiner maar ruimer
De nieuwe Toyota Yaris krimpt met een halve centimeter, en hij is ook iets lager. Maar de nieuwe Yaris is tegelijk breder en de wielbasis is groter. Hierdoor kon Toyota de stoeler lager plaatsen, wat meer been- en schouderruimte geeft zonder aan hoofdruimte in te boeten. Of de koffer groeit, weten we nog niet.
Natuurlijk hybride
Toyota kondigt aan dat de 1.0- en 1.5-benzinemotoren beschikbaar zullen zijn op sommige markten, zonder verder in detail te gaan. Maar natuurlijk wordt de hybride Yaris de belangrijkste. Toyota zet een nieuwe stap met wat het een ‘Dynamic Force’ noemt rond een 1.5-motor. Opnieuw: details hebben we nog niet. Maar we weten wel dat Toyota de stap zet naar lithium-ion batterijen, wat maakt dat hij elektrisch meer mogelijkheden zal hebben dan de huidige Yaris. Het systeem is afgeleid van de hybride aandrijving van de Rav4. De nieuwe versnellingsbak moet sneller reageren, en het verbruik en de CO2-uitstoot moet zo’n 20 procent lager liggen dan in de vorige Yaris.
Standaard kan de nieuwe Toyota Yaris uitpakken met een adaptieve cruise-control die de auto autonoom kan stoppen. Hij krijgt ook actieve rijvakcorrectie. En als allereerste krijgt hij een centraal geplaatste airbag die verwondingen moet vermijden die bestuurder en passagier elkaar kunnen toebrengen bij een crash. De lanceringsdatum en de prijs is nog niet bekend.