Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Toyota Yaris Cross eindelijk klaar voor de start

De Toyota Yaris Cross is er nu helemaal. Details en prijzen van de compacte crossover op basis van de populaire Yaris? Die lees je hier.

Begin vorig jaar reed Toyota de Yaris Cross voor, een crossoverversie van de populaire Yaris. Het heeft wat voeten in de aarde gehad, maar de Japanners laten nu weten dat die Yaris Cross eindelijk klaar is voor zijn debuut. Vanaf midden oktober is de kleine crossover bestelbaar, met een startprijs van 23.000 euro voor de instapversie.

AS24 Toyota Yaris Cross 2021 rijdend voor

Stoere Yaris

Wat je daarvoor krijgt? Een stoer smoelende Yaris op hoge poten, die misschien wel hetzelfde GA-B-platform en dezelfde wielbasis als de Yaris als vertrekpunt gebruikt, maar 9 centimeter hoger, 2 centimeter breder en 24 centimeter langer is. In totaal is hij daardoor 4,18 meter lang. Ook de kofferruimte werd flink groter: in totaal kun je in deze Yaris Cross 397 liter aan bagage kwijt. Klap je de achterbank neer, dan maak je 1.097 liter aan opbergruimte vrij.

AS24 Toyota Yaris Cross 2021 koffer

Binnenin kopieert de Cross het dashboard van de gewone Yaris. Centraal staat het infotainmentscherm van 9 duim, dat draadloos Android Auto en Apple CarPlay kan draaien. Afhankelijk van de uitvoering profiteer je in het interieur nog van uitgebreide rijhulp (dodehoekwaarschuwing, 360-gradencamera, adaptieve cruisecontrol enzovoort), een JBL-geluidsinstallatie, zetel- en stuurverwarming en ga zo maar door.

AS24 Toyota Yaris Cross 2021 interieur

Twee aandrijvingen

Onder de motorkap kiest de Yaris Cross in de eerste plaats natuurlijk voor hybrides. In dit geval is dat een 1.5-driecilinder met elektro-ondersteuning van in totaal 116 pk. Die is er ook als AWD-i, en dat betekent dat hij een extra elektromotor op de achterwielen krijgt. Op die manier kan tot 60 procent van de aandrijfkracht naar achteren worden gestuurd. Afhankelijk van de uitvoering geeft Toyota voor deze aandrijflijn een gemiddeld WLTP-verbruik op van 4,4 tot 5,0 l/100 km en een CO2-uitstoot van 100 tot 114 g/km. Als AWD-i komt daar iets bij: 4,7 tot 5,1 l/100 km en 106 tot 116 g/km.

Daarnaast biedt Toyota nog een klassieke benzinemotor aan. Dat is in feite dezelfde 1.5-driecilinder die als basis dient voor de hybride aandrijflijn, maar dan zonder elektro-ondersteuning. Het 125 pk sterke resultaat kan worden gekoppeld aan een continu variabele transmissie (CVT) of een manuele zesbak. Hier spreken de Japanners over een gemiddeld verbruik van 5,7 tot 6,2 l/100 km en een CO2-uitstoot van 130 tot 140 g/km.

AS24 Toyota Yaris Cross 2021 rijdend achter

Prijzen

De Toyota Yaris Cross werd specifiek voor de Europese markt ontworpen en rolt in het Franse Valenciennes van de band. Starten doe je dus vanaf 23.000 euro voor de klassieke benzineversie, en vanaf 25.430 euro voor de hybride. Stip je dan nog eens de AWD-i-versie aan, dan ben je minstens 34.680 euro kwijt, maar start je wel in een hogere uitrustingsversie.

Klaar voor de volgende stap?

Artikel delen

Alle artikels

Dongfeng-Box-Belgie-2024 01

Elektrische Dongfeng Box is Mini-rivaal voor 22.400 euro

Autonieuws
Porsche-Taycan-GTS-01

Opgefrist: Porsche Taycan GTS wil je hebben, Taycan 4 moet je hebben! (2024)

Autonieuws
Research-Intro

We kopen steeds vaker een jonge tweedehands (en elektrisch)

Autonieuws
Ontdek meer