Begin vorig jaar reed Toyota de Yaris Cross voor, een crossoverversie van de populaire Yaris. Het heeft wat voeten in de aarde gehad, maar de Japanners laten nu weten dat die Yaris Cross eindelijk klaar is voor zijn debuut. Vanaf midden oktober is de kleine crossover bestelbaar, met een startprijs van 23.000 euro voor de instapversie.
Stoere Yaris
Wat je daarvoor krijgt? Een stoer smoelende Yaris op hoge poten, die misschien wel hetzelfde GA-B-platform en dezelfde wielbasis als de Yaris als vertrekpunt gebruikt, maar 9 centimeter hoger, 2 centimeter breder en 24 centimeter langer is. In totaal is hij daardoor 4,18 meter lang. Ook de kofferruimte werd flink groter: in totaal kun je in deze Yaris Cross 397 liter aan bagage kwijt. Klap je de achterbank neer, dan maak je 1.097 liter aan opbergruimte vrij.
Binnenin kopieert de Cross het dashboard van de gewone Yaris. Centraal staat het infotainmentscherm van 9 duim, dat draadloos Android Auto en Apple CarPlay kan draaien. Afhankelijk van de uitvoering profiteer je in het interieur nog van uitgebreide rijhulp (dodehoekwaarschuwing, 360-gradencamera, adaptieve cruisecontrol enzovoort), een JBL-geluidsinstallatie, zetel- en stuurverwarming en ga zo maar door.
Twee aandrijvingen
Onder de motorkap kiest de Yaris Cross in de eerste plaats natuurlijk voor hybrides. In dit geval is dat een 1.5-driecilinder met elektro-ondersteuning van in totaal 116 pk. Die is er ook als AWD-i, en dat betekent dat hij een extra elektromotor op de achterwielen krijgt. Op die manier kan tot 60 procent van de aandrijfkracht naar achteren worden gestuurd. Afhankelijk van de uitvoering geeft Toyota voor deze aandrijflijn een gemiddeld WLTP-verbruik op van 4,4 tot 5,0 l/100 km en een CO2-uitstoot van 100 tot 114 g/km. Als AWD-i komt daar iets bij: 4,7 tot 5,1 l/100 km en 106 tot 116 g/km.
Daarnaast biedt Toyota nog een klassieke benzinemotor aan. Dat is in feite dezelfde 1.5-driecilinder die als basis dient voor de hybride aandrijflijn, maar dan zonder elektro-ondersteuning. Het 125 pk sterke resultaat kan worden gekoppeld aan een continu variabele transmissie (CVT) of een manuele zesbak. Hier spreken de Japanners over een gemiddeld verbruik van 5,7 tot 6,2 l/100 km en een CO2-uitstoot van 130 tot 140 g/km.
Prijzen
De Toyota Yaris Cross werd specifiek voor de Europese markt ontworpen en rolt in het Franse Valenciennes van de band. Starten doe je dus vanaf 23.000 euro voor de klassieke benzineversie, en vanaf 25.430 euro voor de hybride. Stip je dan nog eens de AWD-i-versie aan, dan ben je minstens 34.680 euro kwijt, maar start je wel in een hogere uitrustingsversie.