Aan drie Yaris-modellen zitten we nu. Naast de klassieke Yaris weten we dat er supersportieve Yaris aankomt, en nu is er dus ook deze Yaris Cross. Belangrijk: dit is Toyota’s eerste stap in het gamma van de stads-SUV’s (Renault Captur, Peugeot 2008,…). Een cruciaal segment.
Helemaal anders
Ergens is het zoeken naar de link met de andere Yaris. Globaal heeft hij wel wat trekjes die aan de Yaris doen denken, maar voor het overige zet deze stads-SUV vrolijk zijn eigen lijnen uit. Dat lijkt ook gewoon de slimste beslissing, in plaats van de proporties van de Yaris op te blazen, er wat plastic omheen te doen en te roepen: ‘hier is onze nieuwe SUV’.
Technisch is de Toyota Yaris Cross natuurlijk wel een Yaris. Hij zal in Valenciennes geproduceerd worden op het onderstel van de Yaris en hij heeft zelfs een identieke wielbasis: 2,56 meter. Toch is de Yaris Cross in de lengte iets langer dan een gewone Yaris. Hij is 24 centimeter langer, voor een totaal van 4,18 meter. 18 van die bijkomende centimeters vind je achteraan. Het lijkt er dus op dat de Yaris Cross een stevig grotere koffer zal krijgen. Of je achteraan merkbaar meer ruimte vindt weten we nog niet. Maar we zien wel al een boordplank die identiek is aan die van de gewone Yaris.
AWD-i
Op dit moment heeft Toyota het slechts over één motor: dezelfde 1,5-liter driecilinder hybride met 116 pk die je ook in de gewone Yaris vindt. Dit is een afgeleide van de hybride motor in de Corolla (2-liter), de Rav4 en de Camry (2,5-liter). Wat uitstoot betreft zou deze Yaris Cross volgens de WLTP-meting onder 90 g/km CO2 duiken, al moet dat nog officieel bevestigd worden. Dit zou dus een 4x4 met minder dan 100 g/km CO2 worden.
Dat is inderdaad het meest bijzondere aspect van deze Toyota Yaris Cross: hij beschikt over vierwielaandrijving en is daarmee de enige stads-SUV die 4WD én hybride combineert. Volgens Toyota dankt het de lage uitstoot aan 4x4-systeem dat veel minder weegt dan de klassieke mechanische systemen. Vermoedelijk gaat dat dan over een systeem waarbij de elektrische motor de achteras aandrijft en er geen fysieke verbinding is tussen de voor- en de achteras. Dat zou ook willen zeggen dat wanneer de Yaris Cross elektrisch rijdt, hij uitsluitend op de achterwielen zou worden aangedreven. De lancering van de Toyota Yaris Cross staat gepland voor 2021.