De Yaris Cross verkoopt als een tierelier. Al zijn er klanten die afhaken omdat ze vrezen dat de compacte crossover niet krachtig genoeg is. Toyota geeft nu weerwerk met een krachtigere hybride-variant.
30% meer koppel
Daarvoor vindt Toyota het warm water niet opnieuw uit, wel weet het Japanse merk extra vermogen te halen uit de 1.5-liter driecilinder hybride die momenteel al voorin de Yaris Cross sluimert. De nieuwe topmotor beschikt daardoor over 132 pk en 185 Nm. Dat lijkt een kleine opstap van de 116 pk en 141 Nm koppel die je krijgt van de instapmotor, maar vergis je niet, het gaat hier over 14% meer vermogen en maar liefst 30% meer koppel! Jep, de Japanners houden van hun cijfertjes.
Die nieuwe Hybrid 130 stelt Toyota initieel enkel beschikbaar in de hoogste uitvoeringen van de Yaris Cross. Waardoor de instapmodellen vasthouden aan de Hybrid 115 of de 125 pk sterke 1.5 zonder hybridekracht.
Zonder sleutel
Samen met de nieuwe motor introduceert Toyota enkele interessante updates voor de Yaris Cross. Zo zijn voortaan de voor- en zijruiten van gelaagd glas. Waardoor er minder geluiden de cabine binnen moeten treden. Die cabine geniet van een nieuw motief voor de stoelbekleding en krijgt - na feedback van klanten - zachtere materialen onderaan het dashboard.
De streep digitalisatie komt er in de vorm van opgewaardeerde schermen. De instrumentencluster is voortaan 7- of 12,3-duim groot, terwijl het infotainmentscherm uitpakt met 9 dan wel 10 duim. Een opgefriste interface en snellere processor moeten klanten een betere ervaring bieden. Ook als ze hun sleutel zouden vergeten zijn. Want voortaan kan je de Yaris Cross ook openen met je smartphone. Hoe je dat moet gaan uitleggen aan tante Mariette? Dat is andere koek…