Nee, het is de Volvo-dealer die netto het meest overhoudt aan een verkoop. Hoewel de marge met 0,21 procent is gedaald, houdt de Volvo-dealer nog steeds de grootste nettowinst over aan een verkoop. 2,21 Procent van de verkoopprijs is nettowinst voor de dealer. Dat wil zeggen dat op een Volvo XC40 met een basisprijs 31.500 euro, de dealer net geen 700 euro pure winst overhoudt (voor belastingen).
Renault-dealer maakt evenveel winst als Mercedes-verkoper
De Renault-dealer deed in 2018 iets (+ 0,06 procent) beter, met een nettomarge van 2,19 procent. Het mag verbazen, maar de Renault-dealer doet daarmee even goed als de Mercedes-dealer, die vorig jaar zijn nettomarge met 0,82 procent zag dalen. Die neerwaartse trend is overigens bij alle Duitse prestigemerken op te tekenen. Ook de BMW-dealer boette in 2018 0,34 procentpunt op zijn nettomarge in, om nog 1,52 procent over te houden. Helemaal erg gesteld is het met Audi, waar de dealer zijn nettomarge met 1,37 procentpunt zag krimpen tot 0,96 procent. Dit betekent dat de Audi-dealer van de prijs van een basis Q3 (33.080 euro) maar 317 euro nettowinst overhoudt. Nog slechter is het gesteld met de Nissan-verdeler. Niet alleen bungelt die helemaal achteraan het klassement van Traxio met een nettomarge van 0,64 procent, maar in 2018 betekende dat nog een achteruitgang van 0,85 procentpunt tegenover 2017. Van een Nissan Qashqai (24.540 euro) blijft zo slecht 157 euro nettowinst over voor de verdeler.
Meer winst op wasmachines
Deze cijfers zijn slechts richtcijfers, want in werkelijkheid verschilt de marge van model per model. Maar het is duidelijk dat de marges in de autoverkoop er niet beter op worden. De gemiddelde nettomarge van een autodealer (nieuwe auto’s) bedraagt 1,51 procent. In de meubelverkoop is dat 1,63 procent, in elektro is dat 2,08 procent. Opvallend, België is in West-Europa het land met de op één na laagste marges. Alleen in Frankrijk liggen de marges nog lager.
Meer concentratie
Is dit slecht nieuws? Ja en nee. De Traxio-studie stelt dat de gemiddelde autodealer in 2018 300.000 euro winst maakte, iets meer dan in 2017. Tegelijk wordt ook duidelijk dat meer dealers schulden maken. De concentratiebeweging zal dan ook alleen maar toenemen, met minder dealers en meer autogroepen. Opvallend nog: wie niet aan een invoerder of aan de verkoop van nieuwe auto’s gebonden is, houdt netto meer over. De gemiddelde nettomarge voor de hele autohandel (nieuw, onafhankelijk, tweedehands) bedraagt 1,79 procent.