Mercedes schakelt een versnelling hoger in de wedloop om autonoom rijden. Sinds vorig jaar kunnen Duitse klanten van de S-Klasse en de EQS op sommige stukken snelweg het stuur en dus de controle over de auto loslaten, waardoor ze volgens de internationale conventies autonoom rijden op niveau 3. Nu komt daar op de elektrische EQE het Intelligent Park Pilot-systeem bij, dat later ook zijn weg vindt naar de EQS, de S-Klasse en de nieuwe E-Klasse. Daarmee heeft Mercedes als eerste automerk een kant-en-klaar commercieel product op niveau 4 van autonoom rijden.
Flinke beperking
Er is wel nog een flinke beperking aan het Intelligent Park Pilot-systeem verbonden. Op dit moment is het alleen bruikbaar in parkeergarage 6 van de luchthaven van Stuttgart. Daar heeft Mercedes samen met toeleverancier Bosch intelligente infrastructuur uitgerold, waaronder een specifieke in- en uitstapzone. De Duitsers beklemtonen weliswaar dat het niet om een proefproject gaat en dat het systeem later ook naar andere locaties wordt uitgebreid, ook buiten Duitsland.
Activeer je in de in- en uitstapzone het Intelligent Park Pilot-systeem en heb je op voorhand in de Mercedes Me-app een parkeerplaats gereserveerd, dan wordt de controle – en dus ook de verantwoordelijkheid bij schade of ongevallen – overgenomen en rijdt de EQE zelfstandig naar de gereserveerde parkeerplek. Omdat je je op dat moment niet meer in de auto bevindt en de controle dus niet meer kunt overnemen wanneer dat nodig is, bevind je je niet langer op niveau 3 van autonoom rijden, maar wel op niveau 4.