BMW had hem eind vorig jaar al aangekondigd, maar voor de vijftigste verjaardag van zijn M-afdeling onthullen de Beiers een uniek M-model, een auto die dus niet gebaseerd is op een bestaande burgerlijke BMW. Dat is alweer van de BMW M1 uit 1978 geleden. Maar wie gedacht of gehoopt had dat München met een lichtgewicht sportwagen met zes-in-lijn op de proppen kwam, is eraan voor de moeite: de BMW XM is een 2,7 ton zware plug-inhybride SUV.
Vooral voor de nieuwe markten
De Duitsers winden er dan ook geen doekjes om waar de belangrijkste klanten voor deze BMW XM zich bevinden: de Verenigde Staten, China en het Midden-Oosten. Inderdaad, kapitaalkrachtige markten waar ze minder wakker liggen van erfgoed, zolang het maar imposant en bloedsnel is. Daar is BMW hoe dan ook in geslaagd: deze XM krijgt een gloednieuwe plug-inhybride aandrijflijn op basis van een 4,4 liter grote V8 van 489 pk en 650 Nm.
De drukgevoede verbrandingsmotor wordt gekoppeld aan een elektromotor van 145 kW (197 pk) en 280 Nm, die is geïntegreerd in de achttrapsautomaat. Die haalt zijn stroom uit een batterij van 29,5 kWh (25,7 kWh netto), waardoor de BMW XM volledig elektrisch 82 tot 88 kilometer ver moet geraken. Het systeemvermogen bedraagt 653 pk en 800 Nm, waardoor de 2,7 ton zware kolos naar 100 km/u sprint in 4,3 seconden en bij 250 km/u tegen de begrenzer aanbotst. Stip je het optionele M Driver’s Package aan, dan ligt de limiet op 270 km/u.
Label Red
En dat is nog niet alles, want in de herfst van 2023 krijgt deze XM het gezelschap van de ‘Label Red’. Die haalt meer vermogen uit de V8: 585 pk om precies te zijn, waardoor het systeemvermogen uitkomt op 748 pk en 1.000 Nm. Op acceleratiecijfers is het nog even wachten. Om alle vermogen deftig aan de grond te krijgen, heeft de BMW XM vierwielaandrijving die de voorkeur geeft aan de achterwielen, gecombineerd met elektronisch gestuurde adaptieve dempers en antirolstangen, én ook standaard met vierwielsturing.
Standaard staat deze BMW XM op 21-duims lichtmetaal, al lopen de velgmaten op tot 23 duim. Op visueel vlak is het met goud omrande radiatorrooster ongetwijfeld de grootste blikvanger. Dat wordt geflankeerd door gesplitste lichtblokken, terwijl de voorbumper een indrukwekkende uitsnijding krijgt. In profiel loopt de gouden accentstrook op de gordellijn door naar de ruitomlijsting, terwijl het BMW-logo achteraan verhuist naar de bovenhoeken van de achterruit en deze XM aan weerszijden dubbele uitlaten krijgt die boven elkaar worden gestapeld.