Dat de plug-inhybride aan een opmars bezig is hoeven we je vast niet te vertellen. Kijk er maar eens de gemiddelde stadsparking op na: daar is het grootste deel van de laadpalen tegenwoordig steevast bezet, en je kan er prat op gaan dat ruim de helft van de ladenden stekkerhybrides zijn. Ook in het gamma van de autoconstructeurs is de PHEV sterk vertegenwoordigd, en Audi is daarin geen uitzondering.
De magische grens
Zo bevat het aanbod van Ingolstadt tegenwoordig plug-inhybrides van de compacte A3 tot de enorme A8, en ook bijna elke SUV staat er met een stekker in het gamma. De twee zwaarste exemplaren, de Q7 en Q8, worden nu getrakteerd op een broodnodige update. Voorheen lieten die namelijk CO2-cijfers optekenen van boven de 50 g/km volgens de WLTP-norm, en dat maakte de auto’s maar beperkt fiscaal aftrekbaar. Daar maakt Audi nu een einde aan.
Alles behalve een Q8 60 TFSI e, aub
De SUV’s behouden hun gewoonlijke 3.0-liter V6-benzinemotor voorin maar worden voorzien van een groter accupakket van 17,9 kWh groot, goed voor 14,4 kWh reële opslagcapaciteit. Dat geeft de plug-inhybrides een nieuw rijbereik van 52 tot 55 kilometer en, nog belangrijker, doet de CO2-cijfers significant dalen. Zo laten de Q7 en Q8 als 55 TFSI e met 381 pk voortaan respectievelijk 46 en 49 g/km optekenen, en eindigt de Q7 ook als 462 pk sterke 60 TFSI e maar op 47 g/km CO2. Enkel de Q8 blijft als 60 TFSI e met zijn 52 g/km boven de fiscale grens, dus voor zijn extra vermogen moet je wel iets over hebben.