Na zowat drie jaar op onze markt is de huidige Toyota Yaris aan een opfrisbeurt toe. Maar zoals dat bij de Japanners de gewoonte is, gaat het vooral om technische wijzigingen en blijft het visuele aspect grotendeels ongewijzigd. Zo ook voor Toyota’s B-segmenter, dat de visuele updates houdt op nieuwe velgdesigns, een nieuwe koetswerkkleur in Juniper Blue en nieuwe zetelbekledingen.
Hey Toyota
Wel krijg je voortaan standaard een digitale instrumentencluster, die 7 duim groot is op de basismodellen en 12,3 duim op de hogere uitvoeringen. Het infotainmentsysteem (9 duim groot op de basisversies, 10,5 duim op de andere) is dan weer sneller en krachtiger, en laat voortaan ook over-the-air-updates en stembediening toe via het spraakcommando “Hey Toyota”.
Over-the-air
Naast die technologie-update mag ook het Safety Sense-systeem, het geheel aan rijhulpmiddelen op de Yaris, zich sneller en krachtiger noemen. Dat lukt dankzij onder meer een nieuwe radar en camera. Er zijn ook enkele nieuwe snufjes toegevoegd, die dankzij de over-the-air-updates ook up-to-date kunnen worden gehouden.
Krachtigere elektromotor
De grootste wijziging is echter de nieuwe hybride aandrijflijn. Naast de al bestaande hybride 1.5 van 116 pk komt er nu ook een versie met 130 pk op basis van dezelfde 1.5. Die haalt zijn extra vermogen uit een krachtigere elektromotor en aangepaste software. Daardoor sprint de Yaris een halve seconde sneller naar 100 km/u (in 9,2 seconden), terwijl de CO2-uitstoot met 96 tot 116 g/km een fractie hoger ligt.
Premiere Edition
De Hybrid 130 wordt de standaardmotor op de GR Sport-uitvoering. Daarnaast lanceert Toyota deze Yaris ook als Premiere Edition met dezelfde motor, een nieuwe Neptune Blue-koetswerkkleur (of Platinum Pearl White en Silver Metallic als alternatief) met contrasterend zwart dak, en nieuwe 17-duimsvelgen.