Hij lijkt intussen al bijna een eeuwigheid mee te gaan, de Huracán. Lamborghini’s kleinste kreeg daarom in 2019 een facelift, en draagt sindsdien het achtervoegsel ‘EVO’. Die kun je krijgen als vierwielaangedreven Lambo of met achterwielaandrijving. Eind 2020 kwam er met de STO een extreme circuitversie bij. Vandaag combineren de Italianen beide versies tot een nieuwe: de Huracán Tecnica.
Alles naar achter
Die vertrekt van dezelfde 5,2 liter grote V10 centraal achterin als in de extreme STO. Ook in deze Tecnica is hij dus goed voor 640 pk en 545 Nm, een vermogen dat via een zevenbak met dubbele koppeling naar de achterwielen wordt gestuurd. Op die manier moet deze Lamborghini Huracán Tecnica in 3,2 seconden naar 100 km/u sprinten.
Op zijn Italiaans
Net als bij de STO monteren de Italianen achterwielsturing op deze Tecnica, en samen met aangepaste tractiecontrole, een eigen ophangingsafstelling en aangepaste rijmodi moet dat zowel op de weg als op circuit meerwaarde opleveren. Al die componenten worden trouwens beheerd door een systeem dat LDVI heet, Lamborghini Dinamica Veicolo Integrata, om het op zijn Italiaans te zeggen. Tel daarbij nog een leeggewicht van 1.379 kilogram en koolstofvezel remschijven, en je begrijpt dat het er hard aan toe gaat in deze Tecnica.
Vaste achtervleugel
Visueel herken je hem aan zijn specifiek bumperwerk met Y-vormige zwarte accenten, air curtain en splitter vooraan; zijn flinke diffusor met zeshoekige uitlaatpijpen, vaste achtervleugel voor meer neerwaartse druk en minder luchtweerstand, en nieuwe motorafdekkap in koolstofvezel achteraan. De Huracán Tecnica staat bovendien op specifieke 20-duimsvelgen.