Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Vanaf september maximum 100 km/u op Ring Brussel

Vorig jaar schoof de Vlaamse overheid een klimaatplan naar voren om de Europese doelstellingen van 2030 te halen. Eén van de maatregelen is een gereduceerde snelheid op de Ring rond Brussel.

Vanaf 1 September 2020 zal de snelheid op de grootste delen van de Ring rond Brussel beperkt worden tot 100 km/u. Het gaat dan over het stuk op Vlaams grondgebied maar ook het Brusselse gedeelte (tot aan Anderlecht) zal een snelheidsverlaging kennen

Eerder veilig dan ecologisch

Die beslissing is een maatregel uit het Vlaams Energie- en Klimaatplan dat al in december werd goedgekeurd. Al zal het volgens de Vlaamse overheid ook een effect hebben op de veiligheid. Dat concludeerde het eerder al via een onderzoek dat het in 2015 liet uitvoeren. De lagere snelheid zou zorgen voor minder ongevallen en minder ernstige aanrijdingen.

Ring Brussel 100 km/u

De impact op de uitstoot van de auto’s is - tegenstrijdig genoeg - vrij beperkt. Zo zal deze maatregel volgens onderzoek zo’n 0.13 megaton CO2 kunnen besparen. Klinkt gigantisch veel maar tegen 2030 moeten we in totaal 55 megaton minder CO2 gaan uitstoten. Een druppel op een hete plaat, maar alle kleine beetjes helpen natuurlijk.

Concreet

Wat er nu concreet gaat gebeuren? Op 1 september worden alle borden aangepast om duidelijk te maken dat 100 km/u de norm wordt op grote delen van de Ring. Op plaatsen waar nu al een lagere snelheid geldt zal die bestaande regel blijven. Denk aan het viaduct van Vilvoorde en het Zoniënwoud waar je maximaal 90 km/u mag. Op de ringdelen op Waals grondgebied blijft de snelheid 120 km/u. Welkom in België...

Klaar voor de volgende stap?

Artikel delen

Alle artikels

Dongfeng-Box-Belgie-2024 01

Elektrische Dongfeng Box is Mini-rivaal voor 22.400 euro

Autonieuws
Porsche-Taycan-GTS-01

Opgefrist: Porsche Taycan GTS wil je hebben, Taycan 4 moet je hebben! (2024)

Autonieuws
Research-Intro

We kopen steeds vaker een jonge tweedehands (en elektrisch)

Autonieuws
Ontdek meer