Vanaf 1 September 2020 zal de snelheid op de grootste delen van de Ring rond Brussel beperkt worden tot 100 km/u. Het gaat dan over het stuk op Vlaams grondgebied maar ook het Brusselse gedeelte (tot aan Anderlecht) zal een snelheidsverlaging kennen
Eerder veilig dan ecologisch
Die beslissing is een maatregel uit het Vlaams Energie- en Klimaatplan dat al in december werd goedgekeurd. Al zal het volgens de Vlaamse overheid ook een effect hebben op de veiligheid. Dat concludeerde het eerder al via een onderzoek dat het in 2015 liet uitvoeren. De lagere snelheid zou zorgen voor minder ongevallen en minder ernstige aanrijdingen.
De impact op de uitstoot van de auto’s is - tegenstrijdig genoeg - vrij beperkt. Zo zal deze maatregel volgens onderzoek zo’n 0.13 megaton CO2 kunnen besparen. Klinkt gigantisch veel maar tegen 2030 moeten we in totaal 55 megaton minder CO2 gaan uitstoten. Een druppel op een hete plaat, maar alle kleine beetjes helpen natuurlijk.
Concreet
Wat er nu concreet gaat gebeuren? Op 1 september worden alle borden aangepast om duidelijk te maken dat 100 km/u de norm wordt op grote delen van de Ring. Op plaatsen waar nu al een lagere snelheid geldt zal die bestaande regel blijven. Denk aan het viaduct van Vilvoorde en het Zoniënwoud waar je maximaal 90 km/u mag. Op de ringdelen op Waals grondgebied blijft de snelheid 120 km/u. Welkom in België...