Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Vergeet de A4: dit is de nieuwe Audi A5 als Sedan en Avant (2024)

Audi heeft zijn opvolger voor de A4 klaar, al gaat die niet meer A4 heten. In de plaats daarvan luistert hij naar de naam A5 dus je weet wat dat betekent: zeg de coupé en cabriolet maar vaarwel want dit zijn de Audi A5 Sedan en Avant!

Audi gooit zijn naamgeving voortaan over een andere boeg. Maak je geen zorgen: de combinatie van een A-, Q-, S- of RS-deel met een cijfer erachter blijft gewoon, maar dat cijfer zelf verandert wel. Zo gaan oneven cijfers voortaan staan voor modellen met verbrandingsmotoren terwijl even cijfers stuk voor stuk op EV’s moeten gaan kleven… Maar wat dan met verbrandingsmodellen die nu zo’n even cijfers hebben?

‘Sedan’ met vijfde deur

Die moeten dus van naam veranderen, getuige deze nieuwe Audi A5. Je hoeft er namelijk geen twee keer naar te kijken om te zien dat dit niet écht de opvolger van de uitgaande A5 is, maar eerder van de uitgaande A4. Zo komt de nieuwe A5 er niet meteen als coupé of cabriolet maar kijken we hier naar een berline en een break — of op z’n Audi’s: een A5 Sedan en een A5 Avant. Die Sedan is echter niet écht een sedan want hij beschikt over een grote vijfde deur als kofferklep… En zo leeft de uitgaande A5 Sportback op z’n minst een béétje verder.

audi a5 audi s5 7

Ook de schuiner aflopende daklijn van die Sedan doet wat denken aan de Sportback van weleer, en zo’n daklijn zien we in zekere zin ook terug op de nieuwe A5 Avant. Daardoor gaat die bijna lijken op een soort shooting brake in plaats van een echte break en ook de rest van het design is een stuk gladder dan dat van bijvoorbeeld de laatste A4. Zo maken scherpe koplampen plaats voor gebogen exemplaren waarvan je dankzij LED-techniek het lichtsignatuur kunt personaliseren. Achteraan is er optioneel zelfs OLED-technologie verkrijgbaar voor de doorlopende lichtbalk, waardoor die feller dan ooit kan oplichten in het geval iemand achterop je in lijkt te gaan rijden.

S5 gaat (mild-)hybride

Helemaal onderaan die achterpartij vind je dan weer een set échte uitlaten terug dus het mag duidelijk zijn: elke A5 beschikt over verbrandingsmotoren. Zo begint het benzinegamma met twee varianten van een 2.0-liter TFSI-motor, goed voor ofwel 150 pk en voorwielaandrijving ofwel 204 pk en de keuze uit voor- of vierwielaandrijving. Daarnaast is ook een 2.0-liter dieselmotor terug van de partij voor de A5 TDI, die steeds 204 pk naar de voor- of de vier wielen stuurt. Allemaal worden ze standaard gekoppeld aan een zeventraps S Tronic-automaat maar enkel de diesel beschikt over mildhybridehulp. Is dat niet genoeg, dan volgt er later een plug-inhybride met tot 100 kilometer elektrisch rijbereik!

audi s5 avant tfsi quattro 17

Tenzij je vooral op zoek bent naar zoveel mogelijk pk’s, wel te verstaan, want dan kan je in afwachting van een nieuwe RS 5 terecht bij de S5. Die doet het opnieuw met een 3.0-liter V6-blok maar in tegenstelling tot de laatste versie van de uitgaande S4, is dat er géén op diesel meer. In de plaats daarvan draait deze motor op benzine en hij wordt bijgestaan door een slim mildhybridesysteem met een klein elektromotortje van 24 pk in de transmissie. Daardoor kan je S5 zowaar elektrisch rijden aan lage snelheden, terwijl je daarbuiten beschikt over een mooie 367 pk aan vermogen. Het resultaat: een 0-naar-100-tijd van 4,5 seconden en een elektronisch begrensde topsnelheid van 250 km/u.

Minder ruimte dan een A4?

Vind je dat al hoogtechnologisch klinken, wacht dan maar tot je de cabine van de nieuwe A5 ziet. Daar vind je namelijk een gebogen glasplaat bovenop het dashboard terug waarachter het digitale bestuurdersdisplay en het infotainmentscherm verscholen zitten. Dat eerste meet 11,9 inch in diameter en dat tweede zelfs 14,5 inch en is dat nog niet genoeg, dan kan je een derde schermpje van 10,9 inch bijbestellen voor de passagier. Daarop kan die dan films streamen of gamen en de doordachte Duitsers hebben gezorgd dat de bestuurder tijdens het rijden niet kan meekijken.

audi a5 avant tfsi quattro s line 725

Wat vind je verder nog in dit interieur? Wel, verrassend genoeg minder ruimte dan voorheen. Zo houdt de A5 Avant het op 476 liter koffervolume ten opzichte van de 495 liter die de uitgaande A4 Avant wist te bieden. De A5 Sedan moet met zijn 445 liter bagageruimte zelfs niet alleen de vorige A4 Sedan (460 liter) maar ook de vorige A5 Sportback (480 liter) achter zich laten. Stoort dat je echter niet, dan kan je vanaf eind juli je nieuwe A5 bestellen. De eerste exemplaren moeten dan de showrooms bereiken rond het einde van dit jaar.

Klaar voor de volgende stap?

Artikel delen

Alle artikels

Dongfeng-Box-Belgie-2024 01

Elektrische Dongfeng Box is Mini-rivaal voor 22.400 euro

Autonieuws
Porsche-Taycan-GTS-01

Opgefrist: Porsche Taycan GTS wil je hebben, Taycan 4 moet je hebben! (2024)

Autonieuws
Research-Intro

We kopen steeds vaker een jonge tweedehands (en elektrisch)

Autonieuws
Ontdek meer