In de eerste helft van dit jaar werden er 15,9 procent minder nieuwe auto’s ingeschreven dan in dezelfde periode vorig jaar. Dat zegt sectorfederatie Traxio. In totaal gaat het om 195.387 auto’s, tegenover 232.391 in 2021. Vergeleken met coronajaar 2020 met de wekenlange sluiting van de showrooms hinkt de verkoop van nieuwe auto’s nu bijna 25.000 exemplaren achterop.
Afwachtende houding
“De redenen van die terugval zijn gekend”, zegt Traxio-woordvoerder Filip Rylant. “Stijgende levensduurte, verminderd klantenvertrouwen, onzekerheid over de toekomstige mobiliteit en de situatie in Oekraïne. Daardoor daalt het aantal showroombezoekers bij onze merkverdelers al een tijdje en worden verkochte nieuwe wagens vaak met veel vertraging geleverd.”
De particuliere koper stelt zich bovendien veel meer afwachtend op bij de aanschaf van een nieuwe auto. “Sedert corona wordt de markt van nieuwe wagens vooral gedragen door de professionele gebruiker. De particulier rekent meer en meer wat hij zich kan veroorloven waardoor aankoop nieuwe wagen wordt uitgesteld of er eerder geopteerd wordt voor een goedkopere tweedehandswagen”, aldus Rylant.
Verminderde instroom
Maar ook op de tweedehandsmarkt werden er in de eerste helft van dit jaar 10,2 procent minder auto’s ingeschreven dan in dezelfde periode vorig jaar. Daar ziet Rylant vooral een probleem bij de afstemming tussen vraag en aanbod: “Aangezien er nog steeds minder nieuwe wagens geleverd worden, krimpt de instroom aan “verse” tweedehandswagens waardoor ook hier het principe van vraag en aanbod de prijzen beïnvloedt.” Met andere woorden: de vraagprijs van recente tweedehandswagens neemt toe, vooral bij populaire merken als Volkswagen, BMW, Mercedes, Opel en Peugeot. Door die kleinere instroom van recente tweedehandswagens, de stijgende levensduurte en nieuwe fiscaliteit in Wallonië vreest Traxio dat de gemiddelde leeftijd van het Belgische wagenpark zal stijgen, en daardoor de vergroening zal vertragen.